Ebby Bouwer

Vraag niet beantwoord? Chat met mij..

Bellen of mail kan ook.

Meer weten?

chat-icon
De app waarbij duizenden spelers tegelijk meespelen
q music

Qmusic: Meespelen met ‘Het Geluid’ in de app

Twee keer per jaar speelt Qmusic het spannendste spel van de Nederlandse radio. De basis van het spel is al een aantal jaar hetzelfde, maar in 2017 speelt Qmusic het spel net even anders. Iedereen kan namelijk meespelen in de Qmusic app en daarmee ook geld verdienen. Voorbij zijn de dagen dat je kan zeggen dat je ook wist wat het geluid was maar dat je nooit gebeld werd! App-spelers kunnen bij elk antwoord dat een kandidaat op de radio geeft aangeven of zij het eens of oneens zijn met een simpel ‘JA’ of ‘NEE’. Iedereen heeft maar één ‘JA’, dus je moet voorzichtig omgaan met de inzet ervan. Wanneer ‘Het Geluid’ geraden wordt, delen de app-spelers die ‘JA’ hebben gezegd een extra prijzenpot van €10.000,-.

Business needs

Zes weken voor de start van ‘Het Geluid’ is het idee voor een extra spel element ontstaan. De technische uitdagende klus had een zeer korte doorlooptijd, waarbij één behoefte voorop stond: Er moest rekening gehouden worden met duizenden spelers die tegelijk zouden meespelen. Belangrijk hierbij was dat de app gesynchroniseerd moest worden met de studio, zodat op exact het juiste moment het spel gespeeld wordt.

“Door de kunde van Gillz & Qmusic was het mogelijk om een geweldig product te creëren met een extreem strakke deadline” Almer Veenendaal, Techniek

Oplossing

In de zoektocht naar een geschikte partner was Gillz de partij die deze klus aandurfde in het tijdsbestek. Na de analyse was duidelijk dat de noodzaak lag bij het vinden van een betrouwbare en bewezen infrastructuur die kan meeschalen met het aantal spelers. Er werd gekozen om voor deze case gebruik te maken van de platformen (Google) Firebase en Mendix.

Technologie

Onder de naam Firebase heeft Google een aantal diensten gecombineerd voor het ontwikkelen en optimaliseren van apps. De kracht van Firebase is dat het gemakkelijk om kan gaan met een grote groep gebruikers en big data, wat enorme schaalbaarheidsvoordelen oplevert. Door de inzet van de Realtime Database van Firebase zijn we in staat gebleken om in milliseconden met grote hoeveelheden gebruikers te communiceren.

De backend applicatie, waarmee de radio DJ onder andere kan aangeven of het gegeven antwoord van de kandidaat op de radio correct is, is ontwikkeld met Mendix. Dit Low Code Development Platform zorgde ervoor dat we dit in zeer korte tijd konden ontwikkelen en onze ontwikkelaandacht volledig konden richten op de app.

Resultaat

Op 9 augustus 2017 was het moment daar dat de deelnemers in de app voor het eerst konden meespelen. Circa 2.000 mensen speelde deze eerste ronde succesvol mee. In de weken daarna groeide het aantal geregistreerde spelers snel naar 80.000 en speelden er op het hoogtepunt van de campagne 5.000 spelers realtime mee met een ronde.

Het nieuwe spelelement betrekt de Q-luisteraar veel meer dan voorheen, het aantal aanmeldingen voor het ‘Het Geluid’ werd daardoor groter dan alle voorgaande edities. Dit heeft er mede voor gezorgd dat de het aantal Q-members, veel eerder dan voorzien, de 500.000 aantikte. De nieuwe Q-members geven Qmusic meer inzicht in de muzieksmaak van de luisteraars, wat geheel binnen de filosofie van ‘You Make Us Q’ past. Een geslaagde campagne met directe business impact voor Qmusic.

Is jouw bedrijf ook gebaat bij een eigen online tool?

Plan een afspraak in voor een gratis kennissessie, waarin je vertelt over jullie concept. Samen met jullie kunnen wij direct de mogelijkheden en haalbaarheid van het concept bekijken.

Bob vdP
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Bob van der Panne of bel
0618488698