Nederland vergrijst, waardoor de groep hulpbehoevende ouderen toeneemt en het beschikbare verplegend personeel afneemt. Om te kunnen voldoen aan de huidige en toekomstige zorgvraag moeten we slimmer en efficiënter te werk gaan. Dat is precies waar Verkerk Service Systemen zich mee bezig houdt. Door het koppelen van slimme sensoren – en noodoproepsystemen met apps voor verplegend personeel, kan hoogwaardige en (kosten)efficiënte zorg geboden worden.

Business need

Verkerk Service Systemen is een gerenommeerde domoticaleverancier binnen de zorgsector. Domotica is een ander woord voor “home automation” of “smart homes”. Het betreft allerlei slimme toepassingen in en rondom gebouwen die bepaalde handelingen registreren en/of automatiseren. Zoals het verwerken van alarmeringen, videodeurbellen en multisensoren voor valpreventie.

Om een zo goed mogelijke totaaloplossing voor de zorg te kunnen bieden was Verkerk op zoek naar een partner die gespecialiseerd is in app ontwikkeling. Deze app moet het verplegend personeel ultiem ondersteunen bij het verlenen van zorg aan de cliënten.

Oplossing

Een goed begin is het halve werk

Om tot de juiste oplossing te komen is voorafgaand aan de ontwikkelfase tijd geïnvesteerd om alle prioriteiten, vereisten en procedures vanuit de zorg helder te krijgen. Deze investering betaalde zich al snel uit in de daaropvolgende ontwikkel- en testfases. Zo konden onze developers direct aan de slag met de volledig uitgewerkte user stories.

De Sherpa app voor verplegend personeel

De app, genaamd Sherpa, is in staat om alarm- en oproepberichten van cliënten te ontvangen, evenals videobeelden. Vervolgens biedt de app het verplegend personeel ook de juiste tools om tijdig actie te kunnen ondernemen op inkomende alarmen. Zo kan het zorgpersoneel video en audio contact opnemen met de client. In de app kan een medewerker gemakkelijk overzicht houden over de kamers waar deze verantwoordelijk voor is. Bij drukte kan het verplegend personeel makkelijk een collega laten ondersteunen bij het afhandelen van alarmen. Dit alles moet zeer betrouwbaar werken, want deze app is letterlijk van levensbelang.

Een aantal Sherpa features:

  • Audiocontact met ruimtes waar een luidspreker aanwezig is;
  • Videocontact met ruimtes waar een camera aanwezig is;
  • Integratie SIP – telefonie;
  • Zonnewering bedienen op afstand;
  • Deuren openen en sluiten op afstand;
  • Verlichting bedienen op afstand;
  • Doorschakelen van een (alarm)bericht naar collega’s;
  • Koppeling met brandmeldcentrale;
  • Switchen tussen WIFI en 4G voor continue beschikbaarheid.

Technologie

De software die draait op de zorgdomotica is ontwikkeld door Verkerk Service Systemen en viel daarmee buiten de scoop van de app. De Sherpa app is echter wel afhankelijk van deze software. De zorgdomotica en de app moet data (e.g. berichten ontvangen, videocontact leggen etc.) onderling op een veilige en betrouwbare manier kunnen uitwisselen. Om dit mogelijk te maken hebben we gebruik gemaakt van REST en web sockets.

De Sherpa app is ontwikkeld in React Native, een framework gebaseerd op JavaScript. Een groot voordeel van app development in JavaScript is de ondersteuning van hot reloading. Het stelt de developer in staat om snel het resultaat van zijn of haar aanpassingen te bekijken, waardoor een userinterface snel ontwikkeld kan worden. Ondanks dat de app in JavaScript en niet in Java of Swift wordt geprogrammeerd, is het resultaat een 100% native app. Dit zorgt ervoor dat de snelheid en user experience van de app niet onderdoen voor een applicatie die specifiek ontwikkeld is voor een bepaald platform. Belangrijk, want een goede performance van Sherpa app is van levensbelang.

Een ander belangrijk aspect van de Sherpa app is dat hij ten alle tijden moet blijven werken. Dat betekent dat de app altijd beschikbaar moet zijn voor inkomende berichten of telefoongesprekken en dus niet afgesloten mag worden. Lastig om te ontwikkelen, maar onze developers hebben een genieuze manier gevonden om dit voor elkaar te krijgen. Daarnaast moet de app ook constant beschikking hebben over internet. In één van de eerste versies was de app afhankelijk van WIFI. Inmiddels kan de app automatisch tussen WIFI en 4G schakelen.

Resultaat

Momenteel gebruiken ruim 2.500 zorgmedewerkers van 30 verschillende zorginstellingen de Sherpa app om meer dan 1.500 cliënten te kunnen helpen. Een prachtig resultaat! Samen met Verkerk Service Systemen blijven we de app doorontwikkelen, zodat zorgmedewerkers nog beter hun werk kunnen doen.

Contact