Een app in een dag met Design Thinking

Een app in een dag bouwen? Je zou het niet zeggen, maar het is zeker mogelijk met de meest recente ontwikkelingen. Zo kun je eenvoudig met low code development tools een (mobiele) applicatie ontwikkelen voor de consument of werknemer van jouw bedrijf. Hierdoor geef je afdelingen veel meer mogelijkheden om business processen te digitaliseren.  


Maar hoe gaat het ontwikkelen van een app in een dag in zijn werk? Simpelweg door gebruik te maken van de Design Thinking methodiek. Met behulp van deze methode kun je de wensen en behoeften van gebruikers (klant en/of medewerker) in kaart brengen. Vervolgens brainstorm je over de mogelijke oplossingen en ga je de gekozen oplossing ontwikkelen in een prototype. Dit is wat je in slechts één dag kunt realiseren.

Geef afdelingen veel meer mogelijkheden om business processen te digitaliseren

Dit prototype is nog niet de volledige applicatie. Maar het is voldoende om er direct waarde mee te creëren of aan te tonen. Met een continu proces kan de applicatie bij elke iteratie – periode van slechts één dag tot drie weken – verbetert en aangescherpt worden. Zo ontstaat door de ontwikkeling van de applicatie uiteindelijk een volledig product.

Wij nemen je hieronder mee in het stappenplan van de eerste iteratie met Design Thinking om zo tot de ontwikkeling van een app te komen.

Fase 1: Context

In de eerste fase kijk je naar het idee dat je wilt vertalen naar een app. Het is belangrijk dat je een dieper begrip krijgt van de eindgebruikers waarvoor je de app designed. Om hier inzicht in te krijgen, is het belangrijk dat je empathized met de gebruikers, zodat je hun behoeftes, gedachtes, emoties en motivaties begrijpt. Dit kun je bijvoorbeeld doen middels diepte-interviews met gebruikers of werknemers. Op deze manier leer je meer over je product. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie verzamelt, zodat je een goed beeld kunt schetsen van de menselijke behoeftes.

De volgende stap in Design Thinking is om het probleem te definiëren (define) en aangeven wat je met de app wilt bereiken. Na het vaststellen van je verwachtingen kunnen wij aan de slag met de volgende fase.

Fase 2: Brainstorm

In de ideeën fase ga je op zoek naar oplossingen voor het probleem (ideate). Allereerst genereer je zoveel mogelijk oplossingen voor het kernprobleem. Denk na over hoe je een app eenvoudiger kunt maken voor gebruikers, bijvoorbeeld door een simpelere lay-out of minder verborgen opties op het beginscherm. Probeer hierbij outside-the-box oplossingen te vinden. Om tot veel mogelijke oplossingen te komen, houd je een brainstormsessie met je team. Heb je genoeg oplossingen? Vergelijk dan op gedetailleerd niveau de ideeën en kies welke je wilt implementeren.  Tip: teken je plannen uit op een whiteboard, zodat je ze goed kunt visualiseren.

whiteboard mendix app bouwen

Fase 3: Let’s build a MVP

Het is tijd om samen met je team een eerste versie te realiseren van je app (prototype). In deze experimentele fase bouw je een prototype, om zo de best mogelijke oplossing te realiseren. In deze fase hoeft het product niet volledig te zijn. Het gaat erom dat je een basis hebt van waaruit je kunt verder bouwen. Dit kan bijvoorbeeld ook een MVP zijn. Dit is een iets completer product dan een prototype. Als je tevreden bent met de open eindjes en de beperkingen van de oplossing kun je door naar de volgende fase.

Fase 4: Testen & toekomst van je app

Je hebt een prototype dat getest kan worden aan de gebruikersdoelgroep (test). Dit kan je doen met je eigen team, maar doe dit vooral met je doelgroep. Hoewel dit de laatste fase is, betekent dit niet het einde van het ontwerpproces. Design Thinking is een iteratief proces. Vaak genereert de testfase weer input voor eerdere fases. Op deze wijze kan het probleem opnieuw gedefinieerd worden. Met het genereren van nieuwe gebruikersinzichten, dien je ook de oplossing voor het probleem weer aan te passen. Design thinking is verder erg goed te combineren met agile. Lees vooral onze blog.

Resultaat: een app in één dag

Als je deze fases doorloopt kun je samen met ons in één dag een app bouwen. Wij gebruiken hiervoor graag slimme ontwikkelmethodes, zoals het low-code platform Mendix, zodat je zonder veel technische kennis een app in recordtempo kan ontwikkelen.  Een voorbeeld hiervan is de UWV & SVB Hackathon waaraan Gillz heeft meegedaan (en gewonnen).

Naast de app maken we ook gezamenlijk een presentatie om de ontwikkelde app intern binnen de organisatie te presenteren/lanceren.

Ook een app in één dag?

Neem direct contact met ons op, dan plannen wij een “app in één dag”-sessie. Waar moet jij voor zorgen? Om de context van jouw uitdaging of probleem te achterhalen moet jij een team met collega’s samenstellen van verschillende afdelingen. Wij zorgen voor een locatie, kritische product owners en Mendix developers.

We horen graag van je.


Bob van der Panne - Commericeel Directeur
Meer weten?

Sparren over de mogelijkheden of een kostenindicatie? Mail of bel direct Bob van der Panne.