Google AdWords


Google AdWords geeft bedrijven de mogelijkheid om reclame te maken op de Google websites en andere websites die gebruikmaken van Google AdSense. Het gaat om advertenties gebaseerd op zoekwoorden die door de adverteerder zijn samengesteld. Als er dan gezocht wordt op één van de zoekwoorden van de adverteerder, wordt zijn of haar advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.

Pay per click
AdWords maakt gebruik van een pay per click systeem, dit houdt in dat de adverteerder pas betaald nadat er effectief op zijn advertentie is geklikt. Als adverteerder bepaal je zelf wat het maximum bedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Advertenties met de zelfde zoekwoorden maar waarvan de adverteerder meer biedt per klik, worden hoger geplaatst. De hoogste bieder staat komt daardoor hoger in de lijst te staan.

Je kunt als adverteerder aangeven wat je maximum bedrag mag zijn. Zo kun je aangeven: ik wil maximaal tien euro per dag uitgeven, met een maximum van tien cent per klik.

Doordat Google gebruikmaakt van het pay per click systeem kunnen kwaadwillende gebruikers een vorm van “fraude” plegen. Er kunnen scripts geschreven worden waardoor er op een advertentie heel vaak geklikt wordt. Zo bereikt de adverteerder sneller zijn maximum bedrag waardoor de advertentie zal verdwijnen. Andere adverteerders kunnen hier baat bij hebben.


Bob van der Panne - Commericeel Directeur
Meer weten?

Sparren over de mogelijkheden of een kostenindicatie? Mail of bel direct Bob van der Panne.