E-mail als een van jou krachtigste marketingmiddelen
6 kick ass drip mail campagnes

6 kick ass drip mailcampagnes, voor een nóg betere relatie met je klanten

Denk je bij e-mailcampagnes aan het geregeld versturen van je nieuwsbrief? Met je laatste blogs, of beste aanbiedingen. Niet heel spannend toch?

Of twijfel je überhaupt hoe goed e-mail nou echt werkt. Want laten we eerlijk zijn, we ontvangen al veel te veel e-mails. Dan gaat dit artikel jou laten zien hoe krachtig e-mail eigenlijk is. Je moet alleen weten hoe je het inzet ;-)!

Drip mailcampagne, laten we beginnen met de wat

Drip campagnes zijn gericht op acties van (potentiële) klanten en zorgen ervoor dat zij betrokken blijven bij jouw merk en/of bedrijf.

De Engelse term ‘Drip’ (druppelen) verwijst naar een langzaam, maar gestaag communicatieproces, waarbij een reeks e-mails worden gestuurd naar contacten die specifieke acties hebben ondernomen.

Dus een contact doet, bijvoorbeeld, ‘actie a’ op de website, als reactie hierop wordt mail 1 naar dit contact gestuurd. 2 dagen later wordt mail 2 gestuurd en afhankelijk van de actie die ondernomen is gaat mail 3 eruit. Helder?

Geen zorgen, die e-mails hoef je niet handmatig te sturen!

Je hebt vast wel wat beters te doen met je tijd. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen die dit helemaal automatisch voor je doen, bijvoorbeeld een marketing automationplatform.

En zo kun je drip campagnes inzetten

Nu begint het leuk te worden. De mogelijkheden van drip mailcampagnes zijn eindeloos. Er zijn zoveel acties die jouw (potentiële) klanten kunnen nemen, waarvoor jij één of meerdere e-mails kan sturen.

Eén van de meeste gebruikte zijn welkomstmails

Een websitebezoeker schrijft zich in voor jouw nieuwsbrief, dan is dat gelijk een kans om een goede eerste indruk te maken.

Dus stuur een welkomstmail waarin je ze laten hoeveel waarde je elke week/maand deelt met je nieuwsbrief. Dat hun inschrijving hen ook echt wat opleveren. Zo kijken ze nog meer uit naar de volgende nieuwsbrief.

En wil je het helemaal goed doen? Dan stuur je de volgende dag, automatisch, de laatste nieuwsbrief toe.

Onboarding

Of je nu een dienst of een product verkoop, zodra iemand klant bij je wordt verwelkom je hen met je onboardingmails. Laat hen inzien wat een goede keuze ze hebben gemaakt en wat de vervolgstappen zijn.

Je kunt de onboardingmails uitbreiden door stap voor stap uit te leggen hoe ze jouw product kunnen gebruiken. Of hoe bepaalde processen binnen jouw bedrijf gaan. Bijvoorbeeld door dagelijks een nieuwe mail te sturen. Zo raakt jouw nieuwe klant steeds beter bekend met je.

Reactiveer klanten

Heb je klanten die al een bepaalde tijd geen actie hebben ondernomen. Met een drip mailcampagne kun je reactiveren, helemaal automatisch. Hierbij is tijd de trigger om de mail versturen. Bijvoorbeeld: X-aantal maanden na een laatste bestelling, wordt een mail gestuurd met een leuke ‘Welkom-Terug-Aanbieding’ erin.

Winkelwagen verlaters

Heb je een webshop? Dan zie je vast veel bezoekers die wel iets in hun winkelwagen stoppen, maar vervolgens het betaalproces niet afronden.

Het is sowieso goed om te onderzoeken waarom mensen afhaken. Werden ze afgeleid door een andere element op je website? Is je afrekenproces niet duidelijk? Of kwamen ze alleen om prijzen te vergelijken? Er kunnen veel redenen zijn, maar 1 ding wil je altijd en dat is hen terugkrijgen naar de winkelwagen om de bestelling af te ronden.


Mensen ronden gemiddeld binnen 24 uur een koop af. Dus 2 uur nadat je bezoeker de winkelwagen verlaten heeft, automatisch een mailtje sturen met de inhoud van de winkelwagen. Dat kan net dat duwtje zijn. Na 12 uur nog geen reactie? Dan stuur je er gewoon nog eentje, misschien nu met een kleine korting?

Abonnement verlengen

Werk je met abonnementen, dan wil je niet handmatig bijhouden wanneer abonnementen verlengd moeten worden. Automatisch een maand voor het abonnement verlengd wordt even een berichtje naar je klant. En natuurlijk een bedankje wanneer ze weer verlengd hebben. Ook dat doe je met een drip mail campagne.

Webinar mailing

Heb je weleens een webinar georganiseerd? Eén van de grootste uitdagingen is dat mensen ook daadwerkelijk komen opdagen. Met de juiste drip mail campagne wordt dit appeltje-eitje. Zonder enige moeite zorg je voor een mooie opbouw naar je webinar, zodat het opkomstpercentage stijgt. En ook na je webinar kun jij je sales verhogen, door de kijkers betrokken te houden.

E-mail, nog altijd één van de krachtigste marketingmiddelen

Je ziet het, e-mailmarketing is zoveel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen. Nog altijd staat e-mail bovenaan de lijstjes als best converterende marketingmiddel. Mits het op de juiste manier wordt ingezet.

Hoe ontwerp je nu een drip mailcampagne?

Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Schrijf eens je gehele marketing- en salesproces uit. Dus echt van het eerste websitebezoek, naar het eerste contact, naar offertevoorstel tot akkoord op offerte en onboarding van een nieuwe klant.

Waar in dit proces zou jij eigenlijk meer contact willen met je prospect, maar doe je het niet vanwege, bijvoorbeeld, tijdsgebrek. Dit zijn vaak de ideale triggers voor drip mailcampagnes.

Pro tips

  • E-mailcampagnes zijn echt een wetenschap. De juiste frequentie, onderwerpsregel, aanhef, lengte, eigenlijk alles in de mail heeft invloed op het resultaat. Doe dus onderzoek naar de opzet van elke mail, door steeds verschillende versies te testen.
  • Maak e-mails zo persoonlijk mogelijk en speel in op de emoties van de ontvanger
  • Hou je communicatie zo bondig en waardevol mogelijk. Mailboxen stromen al vol met overbodige e-mails ;-)
  • Zorg altijd voor een heldere ‘call to action’ zodat de ontvanger direct tot actie kan overgaan vanuit de e-mail
  • Begin niet te uitgebreid, maar bijvoorbeeld met 2-3 mailtjes in een campagne. Je kunt campagnes altijd verder uitbreiden.

En? Al overtuigd van de kracht van e-mail?

Je kunt nog veel meer lezen over inzetten van drip mailcampagnes in ons marketing automation playbook. Je vindt er voorbeelden van verschillende e-mailflows. Maar ook hoe je met marketing, jouw sales kan verbeteren en nog veel meer!

Wacht dus niet en download gratis het marketing automation playbook.

Of plan gewoon een afspraak voor een gratis demo ;-).>>>
Wil je een prijsindicatie of sparren over de mogelijkheden?
Arjan Griffioen
Arjan Griffioen
Directeur Gillz Marketing
Kan ik met je meedenken?
1
Versturen

Ook interessant voor jou