Binnen enkele weken een app. Het is gewoon mogelijk!
Van idee naar app - bedrijfsinnovaties

Bedrijfsinnovaties, van idee naar app

In organisaties leven vaak ontzettend veel ideeën voor procesoptimalisaties en bedrijfsinnovaties, maar tot een daadwerkelijke uitvoer komt het maar nauwelijks. Doodzonde, want we leven in een tijd waarin het omzetten van ideeën in werkende prototypes en minumum viable products (MVP) eenvoudig gerealiseerd kan worden. Zelfs al binnen enkele weken en zonder torenhoge kosten. Yes, binnen enkele weken een app. Het is gewoon mogelijk!

Van idee tot concept

Het idee vormt de basis voor innovatie en procesoptimalisatie en wordt daardoor vaak gezien als het belangrijkste onderdeel van innovatie. Terwijl het uitwerken van een idee tot een levensvatbaar concept het lastigste onderdeel is. Deze stap vergt kennis en ervaring op het gebied van commercie, bedrijfsprocessen, techniek en afhankelijk van de innovatie ook nog op andere vakgebieden.

Er zijn maar een aantal organisaties die over al deze kennis en de nodige ervaring beschikken. Heeft jouw organisatie dit niet in huis, dan is het slim om al in een vroeg stadium een partnerorganisatie te betrekken. Eén die wel over commerciële, technische en bedrijfskundige kennis beschikt om jullie (app) ideeën uit te werken tot haalbare concepten en werkende producten. Jullie specialisme in combinatie met de kennis en ervaring van een partnerorganisatie maakt dat de kans op slagen toeneemt.

Mijn Remigratie app - Sociale verzekeringsbank

Dit is precies wat de Sociale verzekeringsbank ook dacht. Novum, het innovatie lab van de SVB, had het idee om het proces van een remigratie uitkering aanvragen makkelijker te maken. Het was een complex, frustrerend en langdurig proces met veel handmatige stappen. Samen met Novum hebben we het idee uitgewerkt tot een concreet app concept en zijn we begonnen met het ontwikkelen en testen van een minimum viable product (MVP). De resultaten waren zo positief dat Novum de SVB heeft geadviseerd om de app grootschalig in productie te nemen.

› Lees meer over deze case

Van concept tot ontwerp

Een concept is niks meer dan een plan. De volgende stap is het tastbaar maken van het concept. Eén van de mooiste stappen, want dan zie je opeens hetgeen wat begon als een idee opbloeien als een concreet product. Bijvoorbeeld het ontwerp van jullie bedrijfsapplicatie of een mobiele app!

Naast dat ontwerp een concept tastbaar maakt, heeft het ook nog een andere belangrijke functie. Tijdens het ontwerp verleg je de focus naar de details van het eindproduct waardoor je bepaalde schoonheidsfoutjes of ondoordachtzaamheid opmerkt en verbeterd.

Deze manier van denken, waarbij je een concept verbeterd tijdens de ontwerpfase en vervolgfases, wordt ook wel design thinking genoemd. Het belangrijkste om te onthouden over “design thinking” is dat het uitwerken van innovatieve ideeën niet een lineair proces is van chronologisch opvolgbare fases. Ja er zijn fases die elkaar opvolgen, maar tussen de fases vinden normaliter veel iteraties plaats om het concept, het ontwerp en het eindproduct nog scherper te krijgen.

The process of Innovation - Gillz

“Een iteratie is geen stap achteruit om er vervolgens twee vooruit te kunnen maken. Het is een stapje achteruit doen om vanaf een afstandje het totale proces goed te kunnen observeren, bij te schaven, te bewonderen en vervolgens verder uit te kunnen werken tijdens een nieuwe fase.”
— Daniël Schneiders

Een prototype ontwikkelen en testen

Wanneer de basis van het concept gedetailleerd is uitgewerkt in designs is het zaak om zo snel mogelijk de ontwerpen om te zetten in een functionerend product. Het prototype! Een werkende app. Vanaf hier wordt het echt gaaf, want voor het eerst komt het idee daadwerkelijk tot leven. Je kan het zien, aanraken en ermee interacteren. Een geweldig moment!

Het omzetten van designs naar prototypes is de stap waar veel bedrijfsinnovaties niet eens aan toe komen doordat de organisatie niet de juiste mensen en tools heeft om het idee daadwerkelijk te ontwikkelen. Dat gaat jouw organisatie niet overkomen! Door het lezen van deze blog weet je dat de kans van slagen van jullie bedrijfsinnovaties toeneemt wanneer al vroegtijdig een partner betrokken wordt die helpt bij het gehele innovatieproces. Let op! Choose wisely, want niet elke organisatie is in staat om jouw organisatie in alle fases te ondersteunen.

Waar de conceptfase en de ontwerpfase op elkaar itereren, evenals de ontwerp- en prototypefases, geldt dit ook voor de prototype- en testfases. Na het ontwikkelen van de eerste prototype versie is het zaak om direct te testen. Daar zijn grofweg drie gradaties in:

  1. Technische applicatie tests (TAT)
  2. Functionele applicatie tests (FAT)
  3. Gebruikers applicatie test (GAT)

De TAT vang af of het prototype technisch correct functioneert en voorkomt daarmee een groot aantal bugs. De FAT is het vergelijken van het prototype met het concept en de GAT is het testen van het prototype door de eindgebruiker(s). De verbeterpunten uit deze drie tests worden vervolgens geprioriteerd en gecategoriseerd. Is het een verbeterpunt die essentieel is voor de uitvoering dan wordt deze meegenomen in de iteratie waardoor het onderdeel wordt van de minimum viable product (MVP). Is het wel een belangrijk verbeterpunt, maar niet essentieel? Dan wordt deze verbetering verwerkt tot een user story en aangemerkt voor continuous innovation. Zo voorkom je elle lange ontwikkeltrajecten zonder resultaat.

Continuous innovation en exploitatie

Het is zover! Het is gelukt om dat ene idee om te zetten in een bedrijfsinnovatie. Een werkend product, procesverbetering of nieuwe manier van werken. Maar innovatie stopt nooit en in principe zijn producten, processen en werkwijzen nooit perfect. We hebben op dit moment toegewerkt naar een MVP, maar we zetten graag de puntjes op de i om live te gaan.

Bij het live gaan van een innovatie komt het één en ander kijken. Daar moet tijdens de ontwikkeling al rekening mee gehouden worden. Wanneer het gaat om een product of procesverbetering voor intern gebruik is het belangrijk om voldoende draagvlak te hebben gecreëerd. Hoe goed de innovatie ook is, als de eindgebruikers en belangrijkste stakeholder er niet mee willen werken gaat het nooit van de grond komen. Laat staan het doorontwikkelen en optimaliseren van de innovatie. Er zijn twee manieren om draagvlak te creëren:

  1. Het opleiden van key users ook wel, growthsourcing genoemd;
  2. Het opzetten van een interne marketing campagne.

Zijn niet jouw medewerkers maar klanten, leveranciers of andere externe stakeholders de eindgebruikers van jullie innovatie? Zorg er dan voor dat jullie marketing op orde is. Creëer een app releaseplan, richt de juiste klantreizen en maak slim gebruik van marketing automation.

Begin vandaag nog. Zet die eerste stap

Heb je een idee voor een bedrijfsinnovatie? Wacht daar dan niet langer mee, maar onderneem de volgende stap. Gillz is er om jouw organisatie te helpen in het conceptualiseren, ontwerpen, ontwikkelen, testen en exploiteren. Ons team van developers, analysten, bedrijfskundige en marketeers staan voor jouw organisatie klaar. Neem contact op met Bob van der Panne op 06-18488698 of stuur een mail voor meer informatie.

Bob vdP
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Bob van der Panne
Of bel naar 0618488698