Concrete aanpassingen op je website door usabilitytests

Concrete aanpassingen op je website door usabilitytests

Je website onderwerpen aan een gebruikerstest levert vaak een schat aan informatie op. In dit artikel gaan we in op het maximaal benutten van de resultaten uit zulke gebruikerstests. Dus hoe zet je naar voren gekomen problemen uit de tests om in concrete aanpassingen op je website.

Waarom een usabilitytest?

Als je wilt weten wat gebruikers ervaren op jouw website dan kan je een usabilitytest uitvoeren. Zo’n test bestaat uit één op één sessies met (eventuele) bezoekers die taken zullen uitvoeren op jouw website.

Tijdens de usabilitytest komt aan het licht welke problemen en irritaties bezoekers van jouw website ervaren en waar er verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Het onderzoek levert pas iets op wanneer je daadwerkelijk aan de slag gaat met de resultaten uit het onderzoek.

De investering in een usabilitytest moet zoveel mogelijk “winst” opleveren voor je website. Om deze winst te behalen geven we je een aantal tips mee voor de optimale voorbereiding en uitvoering van de usabilitytest.

Voorbereiden

Na het testen zullen er aanpassingen gedaan moeten worden waarvoor een budget nodig is. Reserveer dus voorafgaand aan het testen een budget om je website te optimaliseren. Wanneer deze mogelijkheid er niet is, of wanneer je het vrijgemaakte budget wilt gebruiken voor de optimalisatie, kun je testen met stakeholders (betrokkene bij de onderneming).

Zorg er in dat geval voor dat de test goed is voorbereid. Weloverwogen keuzes voor de testopzet kunnen helpen om de resultaten nog relevanter te maken voor stakeholders. Denk dus goed na over het testscenario en welke taken en onderdelen je wilt testen.

Het is onmogelijk om de gehele website te testen met een usabilityonderzoek. De tijd en het budget voor aanpassingen zijn vaak beperkt, test daarom de gebruikerstaken die de organisatie het meeste winst opleveren. Test je bijvoorbeeld een website waarop je tickets verkoopt? Zorg dan dat je het bestelproces goed test.

Doel en doelgroep

Het is belangrijk om voorafgaand te bepalen wat het doel is van je website. Wat wilt de organisatie bereiken via de website en wat moeten gebruikers daarvoor makkelijk kunnen doen? Deze onderdelen kan je in een testscenario verwerken. Op deze manier maak je de resultaten zo relevant mogelijk en zorg je ervoor dat de tests iets opleveren.

 Naast het schrijven van een goed testscenario is het belangrijk om met de juiste doelgroep te testen. Kies daarom voor deelnemers die de testtaken ook in het dagelijks leven uitvoeren of uit zouden moeten voeren. Hierdoor ontstaat er een goed beeld van de problemen die de doelgroep op je website ervaart.

Iteratief testen

Een usabilityonderzoek bestaat niet altijd uit één uitgebreide test met gebruikers. Soms is het handig om meerdere keren te testen met een kleiner aantal gebruikers. Dit wordt ook wel iteratief testen genoemd. Deze kleine tests geven inzichten die je gedurende het ontwikkelproces van de website kunt meenemen.

Veel web ontwikkelaars werken met agile-methoden. Dat houd in dat zij de website opleveren in kleine stukken (vaak per pagina). Je kunt er dan voor kiezen om bij elke oplevering een usability test uit te voeren. De resultaten ervan kunnen dan “direct” verwerkt worden door de developers .

De uitkomst

Uit een usabilitytest kunnen meer problemen komen dan er kunnen worden opgelost. De vraag is dan: waar begin je met optimaliseren. Je wilt immers niet alleen een gebruiksvriendelijke website, je wilt ook bijdragen aan lagere kosten voor de onderneming en een hogere conversie. Bedenk daarom welke aanpassingen daar aan bijdragen en prioriteer ze.