Conversie halen uit populaire zoekwoorden
keywords

Conversie halen uit populaire zoekwoorden

Soms kom je ze tegen, zoekwoorden met een torenhoog zoekvolume en bijna geen concurrentie. Maar je weet eigenlijk al, ik mag deze woorden niet gebruiken, want de klant – bijvoorbeeld een hondenfokker – geeft helemaal geen gratis honden weg. 

Hoe ga je hier dan toch goed mee om, zonder de conversieratio (het aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets koopt) te verpesten? Want optimaliseer je de pagina wel voor de trefwoorden “gratis honden”, dan lok je bezoekers naar je website die niks op zullen brengen. Want zij zoeken op “gratis honden” maar vinden die niet op jouw website en zullen dus snel weer wegklikken. Toch kun je soms iets met dit soort trefwoorden. Hoe? Dat lees je hieronder.

Stel je schrijft een tekst voor een meubelwinkel, en één van de top zoekwoordencombinaties op dat moment is “goedkope matrassen”. Je zou graag schrijven dat de meubelwinkel talloze goedkope matrassen heeft en dat de zoeker met zijn zoekwoorden op jouw pagina dus op het juiste adres is.

Helaas zou de klant daarmee niet akkoord gaan want die verkoopt helemaal geen goedkope matrassen. Wel heeft hij luxe boxsprings en pocketvering matrassen van een aantal topmerken, maar deze zijn niet te omschrijven als goedkoop.

De lezer overtuigen

De oplossing? Schrijf een tekst als volgt: U wilt graag goedkoop uw matrassen hebben? Maar daarom zoekt u nog geen goedkope matrassen! U wilt topkwaliteit voor een vederzachte prijs, en die vindt u hier! Geen ‘goedkope’ matrassen, maar boxsprings en pocketvering matrassen van topmerken. Deze gaan langer mee dan goedkope matrassen waardoor u voordeliger uit bent en nog comfortabeler slaapt.

Belangrijk bij het schrijven van een tekst is dat de inhoud daadwerkelijk aansluit bij de zoekopdracht en dat de tekst overtuigend is. Is dat niet het geval dan zal je er ook geen conversie uithalen.

The next best thing

In sommige gevallen is het lastiger om je pagina’s te optimaliseren voor een bepaalde zoekwoorden combinatie. Stel: je verkoopt een middel tegen een (nu nog) ongeneselijke aandoening, zoals een koortslip. Je heb alle pagina’s geoptimaliseerd voor “koortslip” en “koortslip voorkomen”. Nu blijkt dat ook “koortslip genezen” een populaire zoekwoorden combinatie is, alleen sluit dat niet aan bij jouw product, want dat verzacht alleen de symptomen.

 Goed nieuws! Voor jou tenminste, want voorlopig kan niemand een koortslip genezen. Zoekers vinden dus nergens het perfecte antwoord. Wel zullen zij het tweede beste antwoord vinden, bij jou!

Een koortslip genezen? Helaas is dat nog niet mogelijk. Wel kunt u met <product x> de symptomen verzachten. Een perfecte camouflage voor de blaasjes en geen branderig gevoel meer met <product x>. “Een wereld van verschil”, vertelt Sarah, die altijd <product x> gebruikt wanneer zij een koortslip heeft. “Ik voel er bijna niks meer van, het ziet er ook veel beter uit. Zolang een koortslip genezen niet mogelijk is raad ik <product x> zeker aan!

Bovenstaande is slechts een voorbeeld van een (nu nog) ongeneselijke aandoening. Het is belangrijk dat je geen dingen beloofd die je niet waar kunt maken. Een tekst als: koortslip genezen? Klik hier! Is daarom een heel slecht plan, daarnaast wordt het door Volksgezondheid zwaar bestraft.

Kennis delen

Professionals zien ze niet graag, de groep mensen die alles zelf doet en dus geen vakman nodig hebben. Je zou kunnen denken dat dit een verloren doelgroep is als het gaat om conversie. Gelukkig zijn zij alles behalve een verloren doelgroep.

Je hebt inmiddels al goedkope matrassen “afgeraden” en mensen doen stoppen met zoeken naar het koortslipmedicijn. Dus nu is het tijd om doe-het-zelvers te inspireren. Optimaliseer je pagina’s voor deze groep mensen. Het lijkt misschien onverstandig om je expertise te grabbel te gooien, want het is net dát wat jij verkoopt. Toch win je minstens drie keer.

  • Je profileert jezelf als de expert
  • Je toont aan dat je niet alleen verkoopt maar er bent om te helpen
  • De mensen kennen je bedrijf

 Besluit de doe-het-zelver uiteindelijk dat hij geen tijd heeft, het hem toch niet lukt of kent hij iemand anders die het wel graag door een expert wilt laten doen? Dan zal hij eerst aan jou denken. Het is dus handig om op de geoptimaliseerde pagina een verwijzing naar je bedrijf je zetten.

Conclusie

Denk bij het opzetten van teksten op een pagina dus goed na. Er is bijna altijd wel een weg te vinden om conversie te bereiken! Dus:

  1. Valt mijn lezer nog te overtuigen?
  2. Vindt hij of zij nergens iets beters?
  3. Zwicht hij of zij uiteindelijk voor mijn expertise?

Is het antwoord op één van deze vragen JA zorg dan voor de juiste uitweg voor je lezers en haal ze binnen!

Nog één laatste voorbeeld om mee af te sluiten: Je verkoopt geen luxaflex maar wel talloze andere merken zonnewering. Optimaliseer dan een pagina over het misverstand dat zonnewering vaak wordt benoemd als luxaflex. Want dat wordt nou eenmaal als synoniem voor zonnewering gebruikt.