Waarmee echte innovatie bewerkstelligd kan worden in plaats van spin-offs
Emerce digital teams event 2019/2020

Emerce digital teams: de lessen van falen, overwinnen en innoveren

Innovatie gaat gepaard met vallen en opstaan. Dat is niets nieuws. Dat was al bij de introductie van AC-stroom eind 19e eeuw en dat is nog steeds zo. Ook bij digitale innovaties en automatisering. Op het Emerce digital teams event kwamen experts en academici bijeen om de lessen van falen en overwinnen met elkaar te delen. Gillz was ook aanwezig en dit is wat we daar leerden.

Stop met “ik denk”, onderbouw het met data

Diverse experts benoemden het in hun presentatie. Ondanks de grote hoeveelheden data die bedrijven tot hun beschikking hebben, weet het hoger management argumenten aan te dragen beginnend met “ik denk” en “ik heb het gevoel dat” wanneer het gaat om innovatie. Hoe kan dat? We zijn, zeker in het digitale tijdperk, enorm goed in het doormeten van zowel de exploratie en exploitatie fases. Desondanks, lijkt het gevoel van het hoger management de boventoon te voeren. Niet de data. De algemene tendens op het Emerce digital team event is dan ook dat deze mindset een gevaar vormt voor innovatie. Neem de proef maar eens op de som. Kan jij een innovatief bedrijf uit de 21ste-eeuw benoemen die niet data gedreven werkt? Wij niet.

“If we have data, let’s look at data. If all we have are opinions, let’s go with mine.”
– Jim Barksdale, voormalig CEO van Netscape


Blijf weg van de core-business

In onze blog: “De oorzaken van digitaal falen” hebben we het al eerder benoemd. Blijf weg van de dagelijkse realiteit wanneer je ECHT wilt innoveren. En vrijwel elke spreker op het Emerce Digital team deelde deze tip. Grofweg zijn er twee opties voor bedrijven om weg te blijven van de dagelijkse sleur: (1) je begint een start-up binnen je organisatie, of (2) je werkt samen met een gespecialiseerde partner.

1. Een startup binnen jouw bedrijf

Deze eerste optie is vrijwel alleen geschikt voor grotere organisaties. Hoe mooi het hebben van een interne startup ook klinkt, deze aanpak heeft ook zijn down-sides. Zo is de cultuur en de mindset van het bedrijf bepalend voor het succes. En juist dat is nog wel eens een problematische factor bij grote logge bedrijven. Om een succesvolle interne startup voor innovatie te starten is commitment van het hoger management essentieel, de competenties en de karakters in het team moeten uitgebalanceerd worden, het innovatieteam moet kunnen opereren in een vacuüm zonder afleiding van bedrijfsstandaarden en de individuen in het innovatieteam moeten ondernemend ingesteld zijn. En dat is pas de eerste stap.

De grootste uitdaging, mocht het innovatieteam slagen in haar missie, is ervoor zorgen dat de innovatie terug geïntegreerd wordt in de core van de organisatie? Dat is een vraagstuk wat veel experts vandaag de dag nog bezighoudt. Want in eerst instantie koppel je de innovatie bewust los van de organisatie om het vervolgens weer terug te brengen. Geen gemakkelijke taak.

Emerce digital teams event sponsored by emerce

2. Outsource, of nog beter Growthsource

Een andere strategie is het (deels) uitbesteden van innovatie aan externe partijen. Dat kan in meerdere vormen. Offshore outsourcing, waarbij je bijvoorbeeld in India een stuk van je innovatieproject laat uitvoeren. Geen goed idee. Neem alleen al het gebrek aan marktkennis van de offshore partij en de complexiteit in communiceren met mensen uit andere contreien. Hofstede en Kotter hebben er boeken vol over geschreven. En ook de sprekers David Spinks en Glaudia Califano bevestigde in hun verhaal de complexiteit van samenwerken met personen vanuit andere landen.

Outsourcing kan ook onshore. Ook een aantal bedrijven aanwezig op het Emerce digital teams event werken samen met een innovatiepartner. De grootste voordelen van samenwerken met zo’n innovatiepartner is dat het bedrijfsmodel en de IT-strategie van de organisatie ook herzien wordt. Waardoor echte innovatie bewerkstelligd kan worden in plaats van spin-offs. Maar wederom is de herintegratie van innovatie een aandachtspunt.

Growthsourcing kan helpen om de integratie van digitale innovatie binnen een bedrijf te versoepelen. Parallel aan het innovatieproject worden medewerkers opgeleid om overweg te kunnen met het eindproduct en de nieuwe procedures. Dit maakt de herintegratie van innovatie makkelijker. Er is namelijk niet alleen geïnvesteerd in innovatie, maar ook in draagkracht. Door samen te werken met een innovatiepartner die naast het bedenken en ontwikkelen ook in staat is om jouw personeel op te leiden is de kans op digitaal succes groter. Wil je nu meer weten over Growthsourcing, lees dan ons artikel: “Growthsourcing het nieuwe detacheren” of neem vrijblijvend contact op.

Daniel
Kan ik met je meedenken?
Sparren over de mogelijkheden?
Dat is geen enkel probleem!

Mail Daniel Schneiders