In tijden van crisis overwinnen de slimste, de snelste en de creatiefste
Impact coronavirus op Nederlandse bedrijven

Impact van het coronavirus op Nederlandse bedrijven

De uitbraak van het coronavirus in Nederland is nog vrij pril, maar de ernst is alom bekend. De pandemie veroorzaakt niet alleen een gezondheidscrisis, maar heeft ook enorme impact op de wereldeconomie en ons Nederlands bedrijfsleven. Van klein tot groot, elk bedrijf gaat in meer of mindere mate de effecten van de coronacrisis voelen. Als bedrijf kun je echter niet wachten tot het te laat is. Vandaar dat we in dit artikel in gaan op de vraag: “Wat kunnen bedrijven doen om hun situatie te verbeteren tijdens de coronacrisis en in de nasleep daarvan?”.

De huidige stand van zaken

Belangrijke corona gerelateerde gebeurtenissen in Nederland

Nederland is momenteel in de ban van het coronavirus. En we bevinden ons nu ongeveer drie weken na het eerste dodelijke slachtoffer, 06-03-2020. In provincie Brabant was al het advies gegeven aan inwoners om binnen te blijven, thuis te werken waar mogelijk en om horeca te sluiten. Twee weken terug, 12-03-2020 , is dit advies in heel Nederland van kracht gegaan.

Onlangs is bekend gemaakt dat er ook op (onnodige) samenscholing gehandhaafd gaat worden met boetes van rond de €4.000,- voor bedrijven en €400,- voor particulieren. Daarnaast worden ook kappers, nagelstudio’s en andere contactberoepen gesommeerd om de deuren te sluiten. En we kunnen er rustig vanuit gaan dat deze maatregelingen de komende weken, dan wel maanden, worden verlengd en uitgebreid. Gezien de situaties in China en Italië lijkt een tijdspanne van vier maanden niet onrealistisch.

Toespraak Rutte coronavirus

Tijdlijn Coronavirus in Nederland:

  • 06-03-2020 – Dringend advies aan Brabant om binnen te blijven en thuis te werken;
  • 06-03-2020 – Eerste Corona patiënt in Nederland overleden;
  • 12-03-2020 – Dringend advies voor heel Nederland om binnen te blijven, thuis te werken en horeca te sluiten;
  • 16-03-2020 – Verruiming BMKB-regeling voor ondernemers en toezegging van overheidssteun voor bedrijven;
  • 23-03-2020 – Handhaving op (onnodige) samenscholing en sluiten kappers etc.

Thuiswerken en de impact op bedrijven en werknemers

Aan de oproep om, waar mogelijk, thuis te werken is massaal gehoor gegeven. Dit heeft een positief effect op het terugdringen van de verspreiding van het virus en daarmee de gezondheidscrisis. Maar het plotseling thuiswerken van grote groepen werknemers veroorzaakt ook de nodige uitdagingen voor bedrijven. En IT speelt hier een belangrijke rol in. We zetten een aantal uitdagingen en mogelijke oplossingen voor jouw bedrijf op een rij:

Videobellen en conference tools voor het online vergaderen

In een organisatie is samenwerken en communiceren vanzelfsprekend enorm belangrijk. Waar we dat normaalgesproken op kantoor doen, is dat nu niet meer mogelijk. Een goed alternatief is dan videobellen, maar ook het gebruik van intranet systemen en bedrijfsapplicaties zijn essentieel in deze tijd.

Er zijn veel tools die videobellen mogelijk maken. Zo kun je videobellen met WhatsApp, Zoom.us, Microsoft Teams, SharpSpring via Jitsi Meet, Google Hangouts, Skype en nog veel meer apps. Zo geven muziekscholen momenteel videoles en vinden online vergaderingen plaats via één van de bovenstaande video conference applicaties.

Echter, is niet iedere medewerker comfortabel met de plotselinge veranderingen in de manier van werken. Zo is de software onbekend en daardoor lastig te bedienen en valt het opzetten van een meeting niet altijd mee. Met gevolgen van de productiviteit van je werknemers.

[ Tip 1 ] Ondersteun je werknemers zo goed mogelijk. Integreer functionaliteiten, zoals videobellen, in de bestaande bedrijfssoftware. Dan kunnen alle medewerkers het makkelijk vinden en gebruiken.

› Lees meer over het integreren van videobellen in jouw bedrijfssoftware

Veiligheid van personeel en IT

Dat deze tijden het beste in mensen naar boven haalt, waar we verderop meer aandacht aan besteden, is goed zichtbaar in alle initiatieven die genomen worden. Helaas zijn er ook mensen die ten koste van andere proberen te profiteren. Als voorbeeld: Thuisbezorgd kampt momenteel met non-stop DDos-aanvallen.

Een groot gevaar voor bedrijven is de beveiliging van hun bedrijfsgegevens en processen. Nu dat veel werknemers vanuit huis werken worden bedrijfsgegevens op allerlei manieren geraadpleegd en gedeeld. En dat gebeurt lang niet altijd op een manier waarbij deze gegevens goed beveiligd zijn. Zo maakt niet elke werknemer gebruik van een beveiligde verbinding via een VPN maar worden hulpmiddelen zoals Dropbox, mailprogramma’s en WhatAapp gebruikt om informatie te delen met collega’s.

Als bedrijf is het daarom zaak dat je de medewerkers de juiste tools aandraagt om hun werk op een goede manier te kunnen doen. Zorg dat al deze tools gecentraliseerd worden in een bedrijfsapplicatie of platform, zodat eventuele beveiligingslekken snel verholpen kunnen worden. Want: als je het zicht verliest op de tools die jouw werknemers gebruiken, dan verlies je ook het zicht op de veiligheid van jouw bedrijfsgegevens.

[ Tip 2 ] Bied jouw werknemers de juiste tools in een centraal systeem (e.g. eigen bedrijfsapplicatie of platform), zodat je grip blijft houden op de beveiliging van bedrijfsgegevens.

In tijden van crisis overwinnen de slimste, de snelste en de creatiefste

Op naar het positieve nieuws! Want ondanks de lastige tijd waarin we ons momenteel bevinden, is er ook reden tot enthousiasme. Er zijn zo ontzettend veel mooie initiatieven die ontstaan uit de coronacrisis. En dat moet houvast bieden aan ons ondernemers. Want in tijden van crisis loert er gevaar, maar biedt het ook kansen. En de winnaars na afloop zijn de bedrijven die het slimst, het snelst of het creatiefst waren.

De slimme, snelle en creatieve organisaties

De slimme organisatie

Een organisatie verandert constant. Zo niet, dan is dat slecht nieuws, want de markt verandert namelijk wel voortdurend. Er zijn tal van voorbeelden waarin bedrijven hun productportfolio, manier van werken, marktsegment of zelfs hun gehele businessmodel veranderden. Enkele voorbeelden:

  • Amazon begon als retailer, maar 43% van hun omzet komt uit niet-retail gebonden diensten zoals AWS (een Cloud dienstverlening);
  • Automerk Ford produceerde aanvankelijk uitsluitend zwarte auto’s. Massaproductie voor iedereen. Maar de consument wilde meer. Zo kan je een Ford Mustang tegenwoordig in meerdere uitvoeringen verkrijgen en dat blijkt zeer succesvol;
  • PayPal is begonnen als bedrijf in cryptografie (beveiligen van data), maar na jaren van experimenteren merkte ze dat hun vaardigheden in het beveiligen van data beter ingezet kon worden als online betaaldienst.

En ook in deze tijd zien we in Nederland en Europa organisaties die slim inspelen op de ontwikkelingen. Zo hebben merken als Zara en Mango bekend gemaakt dat ze mondkapjes en ziekenhuiskleding gaan produceren. En gaan er geruchten dat Dyson met partijen in gesprek is om beademingsapparatuur te produceren.

Ook in Nederland zijn er mooie initiatieven. Zowel groot als kleinschalig en van lokaal tot internationaal. Een branche die hard geraakt wordt, is de horeca. Lokaal zijn er verschillende initiatieven waarbij restaurants, bakkers en slagers samenwerken om door middel van thuisbezorging toch operationeel te blijven.

Maar ook grote spelers dragen hun steentje bij. Zo biedt Heineken consumenten aan om cadeaubonnen te kopen voor hun favoriete lokale horecagelegenheid, zodat deze ondernemers nu niet zonder inkomsten komen te zitten. Door het aanbieden van cadeaubonnen kan een bedrijf die dicht is toch geld innen in deze lastige tijd. En na opheffing van de maatregelen kan er gespreid betaald worden met de cadeaubonnen om te voorkomen dat een ondernemer in de maanden erna geen inkomsten meer heeft.

[ Tip 3 ] Wees slim. Kijk kritisch naar je huidige bedrijfsmodel. Er liggen wellicht kansen in het veranderen van je verdienmodel, propositie of werkwijze. Neem contact op met experts om de mogelijkheden door te spreken zodat je na de coronacrisis niet voor verrassingen komt te staan.

› Gillz helpt graag mee. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden door te spreken.

De snelle pragmatische organisatie

Sla een bedrijfskundeboek open en je leest het: “Werk Agile, wees flexibel en itereer snel om de time-to-market kort te houden”. Waarbij de time-to-market de tijd is die ligt tussen het bedenken van een idee en het moment waarop het product of de dienst gelanceerd wordt. In deze tijd kan de time-to-market essentieel zijn. De vraag naar videobel-tools, speelgoed voor kinderen, alternatieven voor mondkapjes of bezorgdiensten is opeens enorm. Daar kun je als bedrijf op in springen, mits je in staat bent om snel te handelen.

Eén van onze partners, SharpSpring, is een goed voorbeeld van een organisatie die snel handelt. SharpSpring is een marketing automation platform die marketeers en salesprofessionals helpt bij het in kaart brengen van alle interacties die klanten met jouw bedrijf hebben en daarop bepaalde processen te automatiseren. Een probleem voor veel salesprofessionals is dat zij momenteel niet bij klanten langs mogen gaan. Daarom heeft SharpSpring direct een videoconference tool in haar eigen platform geïntegreerd, waardoor salesprofessionals hun werk kunnen blijven doen.

[ Tip 4 ] Reageer snel op de veranderingen in de markt. Luister goed naar je klanten en twijfel niet. Gewoon doen. Zo helpen we elkaar en zo help je uiteindelijk ook de toekomst van jouw bedrijf!

› Heb je een concreet idee, maar zoek je development of marketing capaciteit? Neem direct contact met ons op.

De creatieve organisatie

En dan mijn persoonlijke favoriet: de creatieveling. De optimisten op deze wereld die met hun ideeën hoop brengen. Stiekem lijken deze organisaties veel op de slimme organisatie, want creatief omgaan met de mogelijkheden leidt vaak tot andere marktsegmenten aanspreken of het veranderen van je bedrijfsmodel. Toch onderscheiden deze ideeën zich van de slimme bedrijven omdat ze minder voor de hand liggend zijn.

Neem de taxibranche. Ook voor de coronacrisis zaten die in zwaar weer door concurrent Uber. Maar in Amsterdam is er een taxibedrijf dat zich nu voornamelijk focust op het snel en veilig vervoeren van ons zorgpersoneel. Dat is toch geweldig!

Ook concerten en voorstellingen zijn de komende maanden afgezegd. Dus wat doe je dan als musicus? Juist! Je gaat streamen. Zo biedt het New European Ensemble nu huiskamer gestreamde concerten aan op bepaalde tijden. Zaterdag 04 April kun je genieten van Mozart en Bruch. Geen fan van klassieke muziek, maar wel van sport? De Formule 1 organisatie houdt nu virtuele autoraces.

Helaas konden ook veel beurzen niet doorgaan. Geen probleem want waarom host je niet gewoon een beurs in een virtuele wereld? Net als dat je vroeger Habbo Hotel had, kun je nu via VirBELA toch nog je collega’s, klanten of prospects ontmoeten! En studenten van de Stanford Business University kunnen zelfs hun colleges virtueel volgen. Kun je toch nog naar je medestudenten fluisteren tijdens college.

Ook binnen Gillz staan wij te popelen om ons steentje bij te dragen. Daarom werken we nu met twee partijen samen om apps te maken die helpen. Zo ontwikkelen we momenteel een app voor patiënten met dementie en hun families. Hiermee kunnen deze mensen toch nog met hun dierbare in contact blijven in deze lastige tijd. Daarnaast zijn we met een andere partij bezig met het ontwikkelen van een module waarbij mensen met een beperking op afstand toch nog dagbesteding begeleiding kunnen krijgen.

[ Tip 5 ] Denk niet vanuit angst, maar vanuit mogelijkheden. Ja, veel bedrijven hebben het zwaar! Maar linksom, rechtsom of desnoods onderdoor is het mogelijk om het beste in jouw bedrijf, jullie producten of diensten te halen.

› Zie jij een fantastische kans voor je organisatie, maar heb je niet de mensen om het te maken? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Waar een wil is, is een weg

De kaarten zijn opnieuw geschud en dat brengt onzekerheid en kansen. In eerste instantie is de gezondheid van jou, je werknemers, hun families en alle andere mensen het belangrijkste. Maar vergeet je bedrijf niet. Ook die moet gezond uit de coronacrisis komen. Vandaar dat we nog een keer onze tips op een rij zetten:

  1. Ondersteun je werknemers zo goed mogelijk. Integreer functionaliteiten, zoals videobellen, in de bestaande bedrijfssoftware. Dan kunnen alle medewerkers het makkelijk vinden en gebruiken;
  2. Bied jouw werknemers de juiste tools in een centraal systeem (e.g. eigen bedrijfsapplicatie of platform), zodat je grip blijft houden op de beveiliging van bedrijfsgegevens;
  3. Wees slim. Kijk kritisch naar je huidige bedrijfsmodel. Er liggen wellicht kansen in het veranderen van je verdienmodel, propositie of werkwijze. Neem contact op met experts om de mogelijkheden door te spreken zodat je na de coronacrisis niet voor verrassingen komt te staan;
  4. Reageer snel op de veranderingen in de markt. Luister goed naar je klanten en twijfel niet. Gewoon doen. Zo helpen we elkaar en zo help je uiteindelijk ook de toekomst van jouw bedrijf;
  5. Denk niet vanuit angst, maar vanuit mogelijkheden. Ja, veel bedrijven hebben het zwaar! Maar linksom, rechtsom of desnoods onderdoor is het mogelijk om het beste in jouw bedrijf, jullie producten of diensten te halen.

Daniel
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Daniel Schneiders
Of bel naar +31172785464

Wellicht ook interessant:

Gillz Video Conference voor Mendix

  • Mendix

De Gillz Video Conference Module voor Mendix

Intelligente bedrijfsapplicaties

  • Mendix

Voorbeeld van digitaal middel-kleinbedrijf

SharpSpring marketing automation

  • SharpSpring

SharpSpring dashboard voor marketing automation