Jij gooit waarschijnlijk geld weg met je online campagnes

30 maart 2022

Steeds meer organisaties ontdekken hoe je effectief online leads kan generen. Ook wij merken dat bij onze klanten.

Hoe blij ik daar ook van wordt, het valt me wel op dat 80% van de bedrijven geld aan het weggooien is. Echt waar!

En dat is echt zonde!

Een bedrijf verzint een leuke leadgeneratiecampagne

Bijvoorbeeld met een gratis whitepaper die gedownload kan worden door potentiële leads. Een bekende strategie. Om dit whitepaper te promoten worden verschillende advertentiecampagnes ingericht op LinkedIn, Facebook/Instagram en via Google Ads.

Vanuit de advertenties komen mensen op een speciale pagina, waar het whitepaper via een formulier kan worden aangevraagd. Na aanvraag wordt er automatisch een mail verstuurd met het whitepaper.

Alle aanvragers worden verzameld op een lijst. Vervolgens gaat een salesverantwoordelijke deze telefonisch opvolgen, met als doel een afspraak te plannen.

Klinkt als een prima campagne toch?

Door toegevoegde waarde te bieden (het whitepaper) krijg je contactgegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw content en in potentie jouw klant kunnen worden.

Toch?

Of is dit niet zo simpel?

Vaak hoor ik dat, wanneer deze leads worden gebeld, het resultaat tegenvalt.

Veel bedrijven willen te snel naar de eindstreep

Ze willen heel snel vertellen wat ze allemaal kunnen betekenen voor hun potentiële klant.

Zonde!

Want, de stap van het downloaden van een whitepaper naar het kopen van jouw product en/of dienst kan enorm zijn. En daarom haken mensen makkelijk af.

Zijn dit dan slechte leads?

Nee, dat hoeft zeker niet.

Dit zijn leads die nog niet klaar zijn om jouw eindproduct/dienst af te nemen. En dat is ook niet zo gek, want eigenlijk weet je nog niks van hen. Alleen dat ze een whitepaper hebben gedownload.

Om dat op te lossen, gaan we tussenstappen toevoegen. En dit begint bij de bedankpagina.

Ja, je leest het goed. De bedankpagina.

In dit geval van de whitepaper download. In bijna alle gevallen zien we namelijk dat bedrijven hier niks mee doen. Ze zien dit als een eindpunt. Terwijl jouw verse lead dan net voor het eerst ‘Ja’ heeft gezegd tegen jouw whitepaper.

Die positieve flow willen we vasthouden

De bedankpagina is namelijk het begin. En de perfecte plek om jouw eerste verkoop te realiseren. Door nog meer waarde toe te voegen.

Stel jouw whitepaper gaat over…

…het aankopen van vastgoed

…creëren van de ideale werkomgeving

…tip voor een leven in balans

….of wat je onderwerp ook is.

Hoe eenvoudig is het om

op de bedanktpagina een training/masterclass rondom jouw onderwerp op te nemen, die perfect aansluit op het whitepaper? Je gaat hierbij nog dieper in op het onderwerp, waardoor je de interesse van jouw potentiële klant groter maakt. Voor deze training vraag je wél een kleine vergoeding.

Dit is zo krachtig omdat:

  • Mensen die deze training kopen al meer interesse hebben in jouw product/dienst
  • Jij met de opbrengst van deze training je advertentiecampagnes kan financieren.

Lees vooral dat laatste nog eens

Zo’n klein aanbod kan genoeg opleveren om continu jouw advertentiecampagnes draaiende te houden. Daarmee adverteer je dus eigenlijk gratis. Dat klinkt toch heerlijk!

En nu? Bellen?!

Dat kan. Je leads die de training hebben afgenomen zijn al wat ‘warmer’, maar waarom zou je ze niet gelijk nog een mooi aanbod doen. Misschien heb je wel een mooie uitbreiding op je training. Bijvoorbeeld de training uitbreiden tot een hele cursus voor een scherpe prijs.

In dat geval kun je zelfs al winst gaan maken, nog voordat je iemand hebt gesproken.

Nu ben je bezig om een serieuze funnel te creëren

En het leuke is, je kunt een funnel zo lang maken als jij wilt, waarbij je natuurlijk in de gaten houdt wat werkt en wat niet.

Ook mensen die eerder in je funnel stoppen wil je opvolgen

Hierbij is e-mail nog altijd een zeer krachtig kanaal, sterker nog… het ideale kanaal. Door middel van e-mail kun je jouw potentiële klant veel leren jouw werkveld, over problemen die je verhelpt en kan voorzien in hun behoefte. Daarmee vergroot je de interesse en werk je aan de relatie met jouw lead.

En zeg nou zelf… het is toch veel interessanter om contact op te nemen met mensen die interactie met jouw mails tonen. Dan mensen die puur en alleen een gratis whitepaper hebben gedownload.

Een gratis whitepaper downloaden is makkelijk

En vraagt weinig commitment. Onthoud dat. Vraag jezelf altijd af of je al een koopbehoefte hebt gesignaleerd en of het al zinvol om telefonisch contact op te nemen.

Er is geen ideale funnel

Omdat doelgroepen en behoeftes bij doelgroepen nu eenmaal verschillen. Ook daar wil je onderzoek naar doen. Maar onthoudt dat elke interactie die jouw doelgroep met jou heeft. Elke pagina die jouw doelgroep ziet (dus ook je bedanktpagina!). Elke mail die jouw doelgroep van jou leest. Een kans is om iets waardevols te delen en te bouwen aan de relatie.

Daarmee creëer jij veel waardevollere leads en wordt telefonische opvolging ook veel makkelijker of zelfs overbodig.

Delen met vrienden