Schema’s voor reviews, events, Google Jobs en nog veel meer!
Archive of JSON-LD schema's

Help zoekmachines jouw content te begrijpen met behulp van JSON-LD schema’s

Je wilt dat jouw website goed vindbaar is op zoekmachines zoals Google, Bing, Yandex en Yahoo. Dat is niet makkelijk. De algoritmes achter zoekmachines, welke de positionering en de manier van weergaven van jouw website bepalen, zijn zo complex dat eigenlijk niemand echt weet hoe ze werken. Maar Online Marketeers zijn gedreven mensen die door middel van veel testen en uitproberen weten welke factoren van invloed zijn op de indexing (de positie in een zoekmachine). En één van de best bewaarde geheimen is het inzetten van JSON-LD schema’s om zoekmachines te helpen jouw websitecontent te begrijpen. En daar gaan we je meer over vertellen!

Wat is JSON-LD

JSON-LD staat voor “JavaScript Object Notation for linked data” en is een manier van data structureren zodat een zoekmachine begrijpt wat er mee moet gebeuren. JSON-LD helpt jou om de data van jouw website geschikt te maken voor computers. Een computer is namelijk, in tegenstelling tot mensen, (nog) niet in staat om de betekenis achter woorden of afbeeldingen te begrijpen. Dit wordt ook wel semantiek of betekenisleer genoemd. Daarom moeten we onze computers, waaronder de servers waar zoekmachines op draaien, soms een beetje helpen. En dat helpen kan met behulp van JSON-LD schema’s.

Concurrerende zoekmachines werken samen, voor jouw gemak

Om ervoor te zorgen dat iedere zoekmachine op dezelfde manier jouw data interpreteert zijn er afspraken gemaakt tussen zoekmachines. Deze afspraken hebben geleid tot een groot aantal schema’s die websitebeheerders kunnen gebruiken om zoekmachines te helpen. Zo zijn er schema’s ontwikkeld voor product reviews, het omschrijven van een bedrijf, het beschrijven van films, boeken en nog veel en veel meer!

Hoe ziet een JSON-LD schema eruit?

Elk schema bestaat uit een vergelijkbare structuur. Een JSON object begint en eindigt altijd met de tekens { en }. Tussen deze brackets kan data meegestuurd worden in name-value pairs. In mensentaal betekent dit dat je een regel begint met een label van de data gevolgd door de data die je wilt communiceren. En dat ziet er als volgt uit, waarbij “author” het label is, en “Daniël Schneiders” de data:


{
	“author” : “Daniël Schneiders”
}

In een JSON-LD schema geef je altijd eerst de context aan en daarna om wat voor soort schema het gaat. Dit doe je met de name/label “@type” gevold door de naam van het schema dat je gebruikt. Bijvoorbeeld:


{
	“@context”: “https://schema.org”,
	“@type”: “Article”,
	“headline”: “Help zoekmachines jouw content te begrijpen met behulp van JSON-LD schema’s”,
	“author” : “Daniël Schneiders”
}

Welke name-value pairs bij een schema horen staat allemaal beschreven op https://schema.org. En zoals je ziet kan er uit enorm veel schema’s gekozen worden. Dat is geweldig(!), maar ook overweldigend. Want hoe implementeer je nu de juiste schema’s voor jouw website content? En hoe zorg je ervoor dat de data uit het schema per pagina automatisch aangepast wordt? Want je wilt niet elk schema handmatig per pagina invullen. Dat is niet schaalbaar en valt vooral niet te onderhouden. Gelukkig kan dit ook automatisch. Zoals we ook op de gillz.nl website doen!

Een aantal schema’s dat je kan gebruiken:

  • Events – Geschikt voor concerten, sprekers, meetups, pub quizes en meer…;
  • Blog post – Geschikt voor website artikelen;
  • Menu – Geschikt voor restaurants, strandtenten, kroegen en hotels;
  • Job posting – Voor het vindbaar maken van vacatures in onder andere Google Jobs!
  • Review – Voor product- en bedrijfs- reviews;
  • Product – Voor het geven van uitgebreide product informatie.
  • Speakable – Voor het markeren van tekst die geschikt is voor spraak, zoals Google Assistant.

In de komende weken gaan we een aantal van deze schema’s gedetailleerd behandelen en leggen we uit hoe jij ze kan inzetten voor jouw bedrijf. Over welk schema zou jij graag meer willen weten?

Toch best wel lastig om JSON-LD te implementeren?

Het is niet voor niks dat het gebruik van JSON-LD schema’s een goed bewaard geheim is. Dat komt voornamelijk, omdat het doorvoeren van schema’s nog best wel lastig is. Zeker als je niet of nauwelijks kennis hebt van moderne websitetechnieken. Maar maak je geen zorgen. Wij kunnen je helpen bij het implementeren van JSON-LD schema’s. Voor meer informatie kan je onze online marketingspecialist Arjan Griffioen bellen op 06-53845963 of mailen naar a.griffioen@gillz.nl. Je mag natuurlijk ook gewoon gebruik maken van onze chat!

Arjan Griffioen
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Arjan Griffioen
Of bel naar 0653845963