Hoe je optimaliseert voor Google Jobs

30 maart 2022

Google for Jobs, of in het kort: Google Jobs, komt beschikbaar in Nederland. Sinds ongeveer midden 2017 was Google Jobs al live in de Verenigde Staten, maar nu is het ook eindelijk in Nederland gesignaleerd en dat is heel fijn! Veel banen worden online gevonden en ook het solliciteren vindt vaak online plaats. Grote platformen als LinkedIn, Indeed en Monsterbard worden in Nederland al veelvuldig gebruikt en daar komt Google Jobs nu bij. Vind jij recruitment belangrijk? Zorg er dan voor dat jullie online kanalen geoptimaliseerd zijn voor Google Jobs!

Hoe je optimaliseert voor Google Jobs

Google for Jobs is een uitbreiding op de zoekmachine van Google, waarin vacature gerelateerde zoekopdrachten worden weergeven in een overzichtelijk lijst met handige filters. Naast Google Images, Google Shopping, Google Maps etc. verrijkt de zoekmachine zich nu ook met Google Jobs.

Met Google for Jobs gaat de zoekmachine werkzoekende helpen bij het vinden van een geschikte baan terwijl de datagigant werkgevers in staat stelt om hun vacatures gericht aan te bieden aan geschikte kandidaten.

Google beschikt over meer, en rijkere data, van werkzoekende dan andere vacaturesites tot hun beschikking hebben. Hierdoor kan de zoekgigant op basis van demografische kenmerken, zoekgedrag, interesses en locatie veel betere matches vinden dan huidige vacatureplatformen. Een win-win voor zowel werkgevers als werkzoekende!

Is Google Jobs al live in Nederland?

Nee! Sommige blogs en online artikelen suggereren dat Google for Jobs al live staat in Nederland en klaar is voor gebruik. Dat is momenteel niet zo!

Er zijn enkele gebruikers geweest die in de Nederlandse versie van de zoekmachine in contact zijn gekomen met Google Jobs, maar de zoekmachine uitbreiding is nog niet voor alle Nederlandse gebruikers live.

Hoe gaat Google Jobs eruit zien?

Aangezien Google Jobs al wel live is in andere landen weten we hoe het platform eruit komt te zien. Google Jobs bestaat, net als andere Google zoekmachine uitbreidingen, uit twee delen. Een zogeheten snippet, een blok binnen de zoekmachine rondom één topic, en een aparte pagina met een aangepast user interface.

Google Jobs snippet

Voorbeeld van Google Jobs snippet in de zoekmachine

Zoals hierboven te zien is weergeeft de snippet alleen de eerste drie vacatures die passen bij de zoekopdracht van de gebruiker. Het principe van Google Jobs is dus hetzelfde als de zoekmachine. Optimaliseer jouw vacatures en je komt zo hoog mogelijk in de lijst te staan.

Vermoedelijk is een alternatief voor geoptimaliseerde organische vacature posities dat je Google betaald om zo hoog te komen in de vacature snippet. Dit is ook het geval binnen Google Shopping en Google Search.

Valt jouw vacature niet binnen de top drie? Dan kunnen werkzoekende de vacatures alsnog terug vinden binnen het Google Job platform door te klikken op: “100+ vacatures”.

Google Jobs platform

Voorbeeld van Google Jobs platform

Binnen het Google Jobs platform kan de gebruiker een lijst van relevante vacatures zien evenals een preview van de geselecteerde vacature en een set aan filters. Eenzelfde soort interface als dat LinkedIn en indeed ook aanbieden. Dat betekent ook dat er weinig ruimte is om de “vacaturepagina” aan te passen naar de huisstijl van jouw bedrijf. Google Jobs bestaat voornamelijk uit tekst.

Maar! Google biedt de mogelijkheid om bovenaan de vacature een “apply” button aan te bieden die leidt naar jullie eigen website. Waarbinnen jullie de sollicitant toch nog kunnen verleiden met de prachtige corporate branding! Top toch?

Hoe plaats je vacatures op Google Jobs?

Als recruiter wil je natuurlijk dat jouw vacatures weergeven worden op het platform met de meeste gebruikers. Dus je wilt hoog komen binnen Google Jobs. Maar hoe zorg je er nu voor dat jullie vacatureteksten ook daadwerkelijk op Google for Jobs komt?

Door gebruik te maken van structured data in een JSON-LD format kan je jouw vacatures aanmelden voor Google Jobs. Hoe beter je deze JSON-LD schema’s opstelt, hoe groter de kans is dat jouw vacatures een hoge positie krijgen binnen Google Jobs. Wees er dus snel bij en start met het opstellen van de JSON-LD schema’s!

Structured data dankzij JSON-LD

Met structured data vertel jij dat de vacature op Google for Jobs geplaatst mag worden. Zonder deze data is het onmogelijk om je vacatures te laten vertonen in Google for Jobs. Om deze techniek toe te passen is een aanpassing in de website code vereist. Zonder enige programmeerkennis kan je hier zelf niet aan beginnen, maar wij gaan jou daar bij helpen!

In deze structured data kan je aan Google precies vertellen wat de details van je vacature zijn. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de hoogte van het salaris, de locatie en de functietitel. In bovenstaande codeblok zie je hoe zo een schema eruit komt te zien.

Heb je hulp nodig bij deze code? Of ben je benieuwd of jouw vacatures leesbaar zijn? Neem gerust contact met ons op. Onze marketing specialisten kunnen jullie helpen bij het implementeren van de juiste schema’s voor Google Jobs.

Delen met vrienden