De kracht van Marketing Automation

30 maart 2022

Je hebt geen zicht op de efficiëntie van marketingcampagnes. Je bereikt niet de juiste leads. Eigenlijk heb je geen flauw idee wie nu echt je doelgroep is. En je voert bijna al jouw marketingactiviteiten handmatig uit? Dit kan nog maar een kleine greep zijn van de dingen waar je op het gebied van marketing tegen aanloopt. De manuele handelingen die je verricht, zoals veel informatie handmatig invoeren, kunnen achterhaalt zijn. Stop met al deze manuele handelingen. Marketing Automation brengt hier verandering in.

Wat is Marketing Automation

Jouw klanten worden steeds meer gebombardeerd met informatie. Hierdoor moet je steeds meer je best doen om jouw doelgroep te bereiken in de massa.

Met Marketing Automation voorkom je repetitief handmatig werk door acties te automatiseren. Hierbij kun je denken aan het automatisch opvolgen van downloadaanvragen. Het geautomatiseerd versturen van e-mails. En het automatisch toewijzen van salesmedewerkers aan marketingleads.

En het mooiste. Met marketing Automation is het mogelijk om al deze marketingactiviteiten door te meten, te analyseren en te optimaliseren.

Doordat marketingacties continu geautomatiseerd plaatsvinden ontvangen jouw prospects de juiste inhoud op het juiste moment. Het gedrag van de doelgroep wordt verzameld en jij kan dit omzetten in kennis die je kan gebruiken voor marketingcampagnes.

1 platform met 1 database

Een marketingcampagne kan bestaan uit meerdere e-mailcontacten, geïntegreerde formulieren op de website, landingspagina’s, online enquêtes en inzicht door middel van dashboards.

Vaak zien we dat marketingafdelingen voor elk middel een aparte tool hebben. Maar is dat wel handig? Elke tool heeft weer een eigen werkwijze die je moet leren. En kun je deze tools makkelijk aan elkaar verbinden? Wat nodig is om een compleet beeld te krijgen van alle acties die jouw doelgroep onderneemt.

En dan heb je ook nog te maken met de AVG. Hoe ga je daaraan voldoen met al die verschillende databases waar persoonlijke informatie van jouw doelgroep in staat?

Kortom, dit kan veel efficiënter. Met een Marketing Automation pakket zijn al deze tools geïntegreerd in één platform. De tools werken moeiteloos samen en slaan alle gegevens op in één database. Oja, en één platform betekent ook dat je maar één tool hoeft te leren. Dat gaat je een hoop tijd en irritatie schelen!

Waarom je in 2020 echt niet meer zonder Marketing Automation kan

1. Marketing Automation scheelt tijd

Tegenwoordig speelt de customer journey zich grotendeels online af. Een ‘face to face’ gesprek met een salesmedewerker? Dat kunnen we toch gewoon online doen! En je lead uitnodigen voor een salesgesprek. Ook dat doe je gewoon online. Daarom is het belangrijk dat alle leads gepersonaliseerde content krijgen. En dit allemaal geautomatiseerd. Door dit soort interacties met de leads te automatiseren, scheelt dit heel veel tijd.

2. Bespaar op je marketingkosten

Ter aanvulling op het vorige punt, Marketing Automation scheelt tijd. Met andere woorden, Marketing Automation scheelt geld. Het grootste deel van de marketingprocessen wordt geautomatiseerd, waardoor er minder handmatig werk verricht hoeft te worden. En bijkomend voordeel, leads worden opgevolgd als ze daar klaar voor zijn. De kwaliteit van je leads gaat omhoog, wat de kans op een sale verhoogd!

3. Bewijs van de ROI van marketing

Sommige marketeer verliezen de focus bij het goed doormeten van hun marketing. Om dit te voorkomen kan een Marketing Automation tool je helpen om de belangrijkste KPI’s te meten. Een Marketing Automation systeem biedt vooraf opgestelde rapportages die ervoor zorgen dat je de juiste zaken meet vanaf het eerste contact t/m de laatste aankoop van jouw klant. Kortom dit kan ervoor zorgen dat je inzichten in de ROI krijgt over de complete lead journey.

4. De juiste content, de juiste timing én juiste leads

Wanneer je onvoldoende inzicht in je doelgroep hebt, kun je geen effectieve klantreis opzetten. Een extra probleem is dat de inzichten die wel aanwezig zijn vaak verdeeld zijn over verschillende systemen. Om te kunnen ‘engagen’ met (potentiële) klanten moet je de juist boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon doorgeven. Dit kan door alle data in één systeem te integreren. Een Marketing Automation systeem biedt deze mogelijkheid.

5. Het maximale uit je marketingcampagne halen

Marketing Automation helpt je om alles uit jouw online marketingactiviteiten te halen. Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van jouw marketingactiviteiten verbetert. Jij kan hierdoor jouw marketingcampagnes beter analyseren en optimaliseren. Wanneer je dit goed en effectief doet zal dit resultaat op campagnes en conversies.

Effectief? Jazeker bekijk eens de statistieken

  • Bedrijven die Marketing Automation inzetten, hebben gemiddeld een toename van leads en sales., Doordat de verkoopproductiviteit met 14% stijgt. Daarnaast dalen de kosten met 12% (Digital Marketing Institute, 2019);
  • Op dit moment is 67% van de marketingleiders afhankelijk van Marketing Automation (Salesforce, 2017);
  • Marketeers zeggen dat de grootste voordelen van automatisering zijn (1) het besparen van tijd (74%), (2) een toename in klantbetrokkenheid (68%), (3) tijdigere communicatie (58%) en (4) verhoogde kansen, inclusief upselling (58%) (Adestra, 2015);
  • Bij 63% van de bedrijven die Marketing Automation gebruiken resulteerde dit in een stijgend concurrentievoordeel (LenskoldGroup, 2010).

Plan een Marketing Automation demo in

Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden? Plan direct een demo in met één van onze online marketing specialisten en ontdek de kracht van Marketing Automation.

Delen met vrienden