In jouw plaats gevonden worden? Maak kennis met Lokale SEO

30 maart 2022

Waar je vroeger adverteerde in de lokale krant heb je tegenwoordig lokale SEO. Aangezien we steeds mobieler worden is dit essentieel voor bijna iedere ondernemer. Ontdek hier hoe je met lokale SEO jouw vindbaarheid én zichtbaarheid vergroot.

Wat is lokale SEO?

Verschilt lokale SEO veel met normale SEO? Kort gezegd: ja. Het is namelijk zo dat lokale SEO een ander doel heeft dan normale SEO.

In de praktijk is lokale SEO het optimaliseren van MKB’s op locatie gebaseerde zoekwoorden, zoals ‘kapper Alphen aan den Rijn’. Lokale SEO omvat het optimaliseren van de website van het bedrijf en hun Google Mijn Bedrijf profiel, maar later meer daarover.

Waarom is lokale SEO belangrijk

SEO zorgt voor vindbaarheid en zichtbaarheid. Lokale SEO zorgt ervoor dat je ook vindbaar bent in jouw plaats of regio. Miljoenen mensen zoeken namelijk dagelijks naar de beste lokale bedrijven in hun regio. Wanneer je jouw lokale vindbaarheid optimaliseert, vergroot het de kans dat mensen uit jouw regio contact met jou opzoeken. Nog niet overtuigt? Bekijk dan eens deze cijfers:

– 46% van alle zoekopdrachten in Google zijn lokaal gericht. (Search Engine Roundtable)

– ‘Dicht bij mij’ zoekopdrachten zijn met 150% sneller gegroeid dan traditionele lokale zoekopdrachten. (Google)

– 29% van alle Google SERP’s (Search Engine Results Page) bevatten een lokaal pakket in de resultaten. (Rankranger)

– 74% van de consumenten die op hun telefoon naar iets lokaal zoekt, bezoekt dezelfde dag die winkel. (Google)

De Local Pack

De local pack is een set van 3 lokale bedrijfsresultaten met een map met daarop hun locaties in Google Maps. De local pack heeft een eigen algoritme en stelt zijn eigen regels. Er zijn natuurlijk sommige rangschikkingsfactoren (zoals backlinks) die je kunnen helpen zodat je wordt gerangschikt in lokale en organische zoekresultaten. Maar andere (zoals NAP’s) zijn eigenlijk alleen belangrijk voor rangschikking in de local pack.

Niet te snel, let op…

Google geeft niet alleen lokale resultaten weer voor zoekwoorden die een specifieke stad bevatten. Als Google denkt dat je zoekopdracht een aantal lokale resultaten nodig heeft wordt dit getoond, zelfs wanneer het zoekwoord niet meteen lokaal gerelateerd is. Als je bijvoorbeeld in Alphen aan den Rijn naar ‘kapper’ zoekt, krijg je ook de map pack te zien.

Localpack

Dit is belangrijk om in gedachten te houden wanneer je een zoekwoordonderzoek uitvoert voor jouw lokale bedrijf. Je wilt waarschijnlijk optimaliseren voor ‘bedrijf + plaats’ zoekwoorden, maar in veel gevallen krijgt het generieke trefwoord ‘bedrijf’ zonder locatie meer zoekvolume dan ‘bedrijf + plaats’. De local pack is belangrijk voor lokale bedrijven, maar vergeet zeker niet de traditionele lokale resultaten. Omdat de meeste lokale zoekopdrachten een onwijs grote commerciële intentie hebben, is het absoluut de moeite waard om in lokale SERP’s gerangschikt te worden.

Tips voor lokale SEO

1. Registreer je bedrijf bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een platform dat jouw bedrijfsinformatie vermeld in de zoekresultaten. Wanneer je een Google Mijn Bedrijf profiel creëert krijg je authenticiteit en autoriteit in de door jouw ingestelde categorie. Hierdoor weet Google wie jij bent en wat je doet. Je moet je bedrijf wel juist categoriseren, dit is een belangrijk onderdeel van lokale SEO. Hoe je jouw bedrijf categoriseert wordt ook gebruikt bij het creëren van bedrijfsvermeldingen. Wanneer je een verkeerde categorie uitkiest kan dit je ranking negatief beïnvloeden.

Nadat je je bedrijf in een bepaalde categorie hebt geplaats kan je je Google My Business profiel maken. Hoe vollediger jouw profiel hogere score in Google. Een paar tips:

– Logo van jouw bedrijf

– Beschrijving van jouw bedrijf

– Recente en relevante foto’s van jouw bedrijf

– Algemene informatie

2. Dezelfde NAP-gegevens

Het is erg belangrijk dat je consistent dezelfde NAP-gegevens (Name, Address, Telephone) verspreid op je eigen website én op die van anderen. Vermeld daarom steeds op dezelfde manier de naam van jouw bedrijf, het adres en telefoonnummer. Zo is het makkelijker voor zoekmachines om vermeldingen van jouw bedrijf te koppelen aan jouw bedrijf.

3. Locatie in titels

Paginatitel zijn nog steeds heel belangrijk voor SEO. Richt je jezelf op een paalde locatie? Dan moet je deze plaats ook vermelden in je titels. Bijvoorbeeld: ‘kapper Alphen aan den Rijn’.

4. Verzamel reviews

Zoveel mogelijk reviews verzamelen voor jouw bedrijf. Beoordelingen geeft Google inzage in hoeverre een bedrijf succesvol is. Dit is een noodzakelijk onderdeel van een lokale SEO-strategie en helpt met het verbeteren van lokale vindbaarheid.

5. Optimaliseer en gebruik linkbuilding

Volgens Moz, heeft het continu bijeenbrengen van inkomende links (link building) een grote impact op de lokale zoekresultaten. Het is daarom aan te raden om te investeren in hoe je je linkbuilding strategie gaat vormen.

Ga nu aan de slag met lokale SEO

Zorg ervoor dat je lokaal ook vindbaar bent met behulp van bovenstaande informatie en tips. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact op.

Delen met vrienden