Growth-sourcing vervangt traditioneel detacheren
Digitaal falen van bedrijven. Growthsource je IT-bedrijf

De oorzaken van digitaal falen

Het is duidelijk dat je als bedrijf niet meer zonder IT kan. Maar wat zorgt er nu eigenlijk voor dat je als bedrijf digitaal succesvol kan ondernemen? We kennen allemaal de verhalen van gefaalde automatisering en het lastig kunnen vinden van goed IT personeel. Ken jij de oorzaken van digitaal falen?

Op een later moment lezen? Mail hem naar jezelf


Oorzaken die kunnen leiden tot digitaal falen

  1. Innovatieprojecten en de core-business niet fysiek van elkaar scheiden; [Lees meer]
  2. Te laat in het proces rekening houden met data; [Lees meer]
  3. Onvoldoende aandacht voor de bedrijfscultuur; [Lees meer]
  4. Te veel focus op het product en te weinig op het bouwen van een team. [Lees meer]
Gelukkig kan het ook anders. Dat hebben deze bedrijven bewezen. Een goede digitale bedrijfsvoering valt en staat bij het smeden van het juiste digitale team.


Tikkie de app voor makkelijk betalen

Blijf weg van de dagelijkse realiteit

De tijd waarin een bankier jouw storting handmatig aan de balie telde is al lang voorbij. Tegenwoordig is het overboeken van geld binnen enkele seconden voltooid door gebruik te maken van de bank-app. Onze Nederlandse banken hebben dan ook een hele metamorfose ondergaan om te transformeren in digitaal succesvolle ondernemingen. Dat ging met vallen en opstaan. Maar na jaren van lastige automatiseringsprojecten zijn het de banken die voorop lopen in het digitale landschap.

Neem de ABN AMRO bank. Een traditioneel vrij log en bureaucratisch bedrijf dat erin is geslaagd om een succesvol digitaal concept als Tikkie te lanceren. En met veel succes! Een klein team van ongeveer zes personen werkte medio 2016 aan een manier om betaalverzoeken makkelijker te delen. Afgezonderd van de dagelijkse sleur focuste deze groep zich uitsluitend op het ontwikkelen van het platform. Het resulteerde in een app die binnen zeer korte tijd is uitgegroeide tot meer dan 5! Miljoen gebruikers.

Het voorbeeld van ABN AMRO laat zien dat het soms goed is om een team te isoleren van de dagelijkse realiteit om zodoende tot een succesvol resultaat te komen. ABN AMRO deed dit door het creëren van een autonoom team. Een ander vergelijkbaar voorbeeld is de sociale verzekeringsbank (SVB). De SVB heeft een eigen innovatie lab opgericht, genaamd Novum. Waarbij ook het innovatie lab los getrokken is van de core business. Maar niet elk bedrijf heeft de middelen om een compleet autonoom team op te tuigen voor enkel innovatieprojecten. Logisch! Echter kunnen ook mkb-bedrijven een soortgelijke constructie gebruiken om digitaal succes te bereiken. Door samen te werken met een partner die alle IT-expertisen al in huis heeft kunnen ook mkb-bedrijven innoveren zonder dat de sleur van de dag de digitale ambities tempert.


Coolbue AR app televisies

Elke dag een beetje beter

Iedereen in Nederland kent Coolblue. Het oer-Rotterdamse bedrijf is één van de grootste retailers van Nederland en concurreert met grootmachten als het Amazone, Ahold delhaize (Bol.com) en de Saturn groep (MediaMarkt). Maar wat maakt Coolblue eigenlijk zo succesvol?

Aan het begin van de E-commerce revolutie speelde Coolblue handig in op het veranderende gedrag van de consument. Die steeds vaker eerst online ging oriënteren en daarna pas kocht. Met het aanmaken van meerdere websites, zoals digicamshop.nl en mp3man.nl, sloot Coolblue perfect aan op het zoekverkeer van de consument. Zo wist deze nieuwe retailer door slim digitaal te ondernemen de markt te verrassen.

Maar aan de top blijven is minstens net zo moeilijk dan er te komen. Tot op de dag van vandaag weet het bedrijf de concurrentie voor te zijn door flink te investeren in haar IT. Er zijn tal van factoren die maken dat Coolblue digitaal succesvol blijft, maar er zijn twee factoren die Coolblue uniek maakt:

  1. Klantgericht en data-driven werken;
  2. Het motto: “Elke dag een beetje beter” waarmee een ijzersterke bedrijfscultuur is gevormd.

Data heeft een belangrijke rol in de hedendaagse bedrijfsvoering. Klantreizen worden tot in detail geanalyseerd en voor elke ongewenste stap in de klantreis worden oplossingen bedacht. Deze oplossingen worden vervolgens door een team van Business Analisten geanalyseerd en uitgewerkt tot A/B testen. Wanneer de testresultaten positief zijn bevonden, wordt de oplossing doorgezet naar developers die de aanpassingen doorvoeren. Dit proces herhaalt zich elke dag opnieuw, waardoor data dient als de brandstof voor continuous innovation.

Echter zijn procedures en werkwijzen, zoals het data gedreven werken, eenvoudig te kopiëren door andere bedrijven. En dit biedt een bedrijf dan ook geen duurzaam concurrentievoordeel. Daarentegen biedt een goede bedrijfscultuur dat wel! Dat valt namelijk veel moeilijker te kopiëren. Het is dan ook de combinatie van het data-driven werken en een doordachte bedrijfsfilosofie waardoor Coolblue de concurrentie weet voor te blijven.

Bedrijven als Google en Coolblue hebben bewezen dat het hebben van een sterke identiteit enorme impact heeft op het behalen van de digitale aspiraties. Een fijne bedrijfscultuur trekt namelijk de slimste en meest ambitieuze professionals aan, wat het vinden van goed IT personeel veel makkelijker maakt. Daarnaast biedt het deze professionals de ruimte om écht innovatief te werken. Door niet te denken vanuit deadlines, maar vanuit het proces van continue leren. Met als motto: “Elke dag een beetje beter” wordt gestimuleerd om het online platform, de app of een bedrijfsproces stapje voor stapje beter te maken. Zo wordt en blijf je dus digitaal succesvol.


De tapperuse app

Growthsource digitale innovatie

Digitaal succes is niet alleen voorbehouden aan “de grote jongens”, ook binnen het mkb zijn er voorbeelden van bedrijven die digitaal succesvol zijn. Weet jij hoe het teleurstellen van je zoontje kan leiden tot een succesvolle digitale onderneming?

Wilbert, de oprichter van Tapperuse, had zijn zoon beloofd om naar een buitenspeelparadijs te gaan. Helaas begon het op de weg daarnaartoe te gieten, waardoor uitgeweken werd naar oma. Later die dag vroeg zijn zoon wanneer ze nu ein-de-lijk naar het speelparadijs gingen, waarop Wilbert antwoorde met: ‘We gaan niet nog voor twee uurtjes, hoor’. Inmiddels is Tapperuse uitgegroeid tot een bedrijf met 30 werknemers die met elkaar voor een revolutie binnen de recreatie sector zorgen. Want voortaan kan je per minuut betalen en alleen voor de tijd dat je ergens bent. Door bij pretparken, sauna’s, klimbossen en buitenspeeltuinen gebruik te maken van Tapperuse.

Oprichter Wilbert en zijn compagnon Ronald werkte het idee uit en lieten een eerste prototype ontwikkelen in het buitenland. Door het ontwikkelen van een prototype werd het concept steeds concreter. Echter kwam men al snel achter de nadelen van software development outsourcen in het buitenland. De ontwikkelaars hadden geen feeling met het product en de Nederlandse markt. Dit maakte het extra lastig om de fysieke scheiding tussen business en development te kunnen overbruggen. Toch was outsourcing de snelste manier om tot een tastbaar product te komen. Vandaar dat men besloot om het over een andere boeg te gooien. In Gillz vond Tapperuse een partner die binnen korte tijd een productiewaardige applicatie kon maken. Een partij die de Nederlandse markt snapt. Maar bovenal een partner die tijdens de ontwikkelfase in staat was om Tapperuse haar eerste developer op te leiden. Hierdoor ging er geen kennis verloren bij de oplevering van de applicatie. Wat bij traditionele outsourcing of detachering wel het geval is. Dé ideale manier voor een startup om in te spelen op een gat in de markt en tegelijkertijd direct al te bouwen aan een eigen IT-team.

De lessen van digitaal succesvolle bedrijven

  • Koppel digitale innovatie los van de core business. Zo stimuleer je dat medewerkers buiten de gebaande paden werken;
  • Leer je product en je klanten elke dag weer beter te begrijpen. Door te analyseren, oplossingen te bedenken en deze direct te testen. Slim gebruik maken van data leidt tot digitaal succes;
  • Om op lange termijn succesvol te kunnen blijven moet je investeren in je bedrijfscultuur. Het uitstralen van een identiteit, waarbij leren een onderdeel is van de bedrijfscultuur, maakt het vinden van goede IT-professionals en innovatieve denkers veel makkelijker. Zo blijf je ook in een snel veranderende markt in staat om competitief en relevant te zijn;
  • Growthsource digitale innovatie. . Outsource niet alleen de productie van software, maar outsource het bouwen van je eigen IT-team. Hiermee overbrug je de kloof tussen business en development die ontstaat bij outsourcing, offshoring en detachering en voorkom je dat waardevolle kennis verloren gaat.
Daniel
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Daniel Schneiders of bel
+31 (0)172 – 785 464

Wellicht ook interessant:

Elk bedrijf een IT-bedrijf

The sky is the limit

Growthsourcing het nieuwe detacheren

  • Opleiden

Growthsourcing het nieuwe detacheren

Intelligente bedrijfsapplicaties

  • Mendix

Voorbeeld van digitaal middel-kleinbedrijf