Val extra op met Rich Snippets!

31 maart 2022

Google laat haar gebruikers steeds aantrekkelijkere resultaten zien. En dan doelen we niet alleen op aantrekkelijke content! Ook de resultatenpagina zelf is door de jaren heen een stuk aantrekkelijker geworden. Hier kan jij ook je voordeel uit halen met rich snippets en structured data. Wat dat is en hoe je het gebruikt leggen we hieronder uit.

Wat zijn rich snippets?

Tot een paar jaar geleden bestonden Google resultaten alleen uit een titel, een beschrijving en de link. Zo zullen veel van resultaten die je tegenkomt er nog steeds uitzien, zoals je hier beneden ziet. Maar er zijn tegenwoordig extra manieren om op te vallen.

Google resultaat

Marketeers besteden veel tijd om zo hoog mogelijk in de resultaten te komen. Een hele goede zaak! Maar ook als je op een lagere plek staat kan je nog steeds opvallen met rich snippets. Hieronder zie je bijvoorbeeld een link naar het Italiaanse restaurant Osteria. Het is pas de derde link maar toch valt het door de sterren extra op!

Rich Snippet Google

Dit is een voorbeeld van een rich snippet. Extra informatie die gebruikers zien om te beslissen waar ze op gaan klikken. Dit is een van de vele voorbeelden van rich snippets. Dit roept waarschijnlijk vragen bij je op. Hoe krijg je rich snippets bij jouw zoekresultaten? Welke rich snippets zijn er allemaal? Geen zorgen, wij leggen het je uit.

Welke rich snippets zijn er eigenlijk?

Met rich snippets heb je een opvallender resultaat. Hierboven heb je al de review rich snippet gezien. Hiermee zien gebruikers hoe jij bent beoordeeld. Maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. Er zijn er nog veel meer. We bespreken hieronder de volgende rich snippets:

  • Broodkruimels
  • Producten
  • Knowledge card
  • Evenementen
  • Recepten

Broodkruimels

Met broodkruimels laat je heel duidelijk zien waar jouw bezoekers terecht gaan komen. In plaats van dat de hele URL weergeven wordt, worden met pijltjes de categorieën in je website getoond. Wel zo duidelijk voor je bezoekers! Hieronder zie je een voorbeeld uit onze site.

Breadcrumbs rich snippet

Producten

Als je een webshop hebt kan je extra informatie toevoegen over bepaalde producten. Denk hierbij aan prijs, beoordelingen en of het product voorradig is. Belangrijke overwegingen voor bezoekers!

Producten rich snippet

Knowledge card

Als er op jouw bedrijfsnaam gezocht wordt wil je écht opvallen. Daarom toont Google aan de rechterkant van de pagina uitgebreide informatie over jouw bedrijf. Dit heet een knowledge card

Knowledge card rich snippet

De meeste gegevens komen uit Google My Business, erg makkelijk te regelen! Maar met structured data kan je nog veel meer informatie toevoegen. Artikelen, producten, FAQ’s en nog veel meer kan je in een oogopslag laten zien!

Evenementen

Met deze rich snippet kan je de datum en de naam van het evenement weergeven in het resultaat. De link die wordt getoond gaat direct door naar de pagina van dat evenement.

Evenementen rich snippet

Recepten

Dit is voor het dagelijkse gebruik misschien wel de handigste rich snippet. Je ziet direct hoe het gerecht er uitziet, hoelang het duurt en hoeveel calorieën er inzitten!

Recept rich snippet

De voordelen van rich snippets

Hoewel het soms zo lijkt dragen rich snippets niet direct bij aan je ranking. Ook worden ze niet altijd getoond. In organische resultaten test het algoritme ook meerdere versies van jouw link.

Het grootste voordeel is dat je heel erg gaat opvallen, ook als je lager staat dan de eerste plek. Ook druk je je concurrentie naar beneden doordat jouw link meer ruimte krijgt. Hierdoor zal je een hoger aantal organische bezoeken krijgen!

Het hebben van rich snippets draagt dan misschien niet direct bij aan je ranking. Maar door structured data gaat Google wel jouw content beter begrijpen. Uiteindelijk leidt dat tot hogere resultaten op relevante zoektermen!

Rich snippets bij jouw resultaten

Om rich snippets bij jouw resultaten te krijgen zal je de zoekmachines een klein duwtje in de rug moeten geven. Dit werkt anders dan in Google Ads, waar je erg gemakkelijk advertenties personaliseert. Dit doe je met structured data. Dit zijn stukjes code in je website waar zoekmachines de extra informatie uithalen.

Maar hoe krijg ik structured data in mijn website?

Er zit maar een ding op: in de code duiken! Dat klinkt natuurlijk altijd uitdagend, maar het valt best mee. Er zijn twee mogelijkheden. De eerste is om de microdata of RDFa in HTML van je website te zetten. Dit werkt wel alleen met tekst die al zichtbaar is op de pagina zelf. Dit is bijvoorbeeld met reviewsterren het geval. De beoordeling moet zichtbaar zijn om getoond te worden

De andere optie is JSON-LD. Hiermee zet je structured data op een webpagina die niet zichtbaar is op de pagina zelf. Een JSON-schema maken klinkt misschien spannend, maar eigenlijk werkt het heel logisch. Wij hebben hieronder een voorbeeld gezet hoe dat er uit kan zien:

JSON-schema

Op welke manier je het moet implementeren zal verschillen per website. In sommige CMS’en is het zelfs ingebouwd. De meeste websites gebruiken Google Tag Manager hiervoor. Dat is fijn voor marketeers want dan hoeft het niet ingeladen te worden door de webbouwer. Met de bijbehorende codes van Google kan je al heel ver komen!

Klaar? Testen maar!

Als je jouw structured data hebt toegevoegd wil je natuurlijk wel weten dat het werkt. Daar heeft Google gelukkig een tool voor! De Testing Tool for Structured Data. Je voert simpelweg de URL in en Google vertelt jou direct of alles goed staat!

Dan is het nu tijd om zelf aan de slag te gaan! Met rich snippets spring je er straks echt uit op de resultaten pagina. Kom je er niet uit of heb je hulp nodig? Geen zorgen, neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!

Delen met vrienden