Omdat PWA’s feitelijk mobiele sites zijn worden deze wel door bijvoorbeeld Google opgepikt
PWA de toekomst?

PWA de toekomst?

In dit tweede deel over PWA’s ga ik dieper in op de voor- en nadelen van deze relatief nieuwe app techniek. Ik beschrijf in welke situaties progressive web apps ingezet kunnen worden en hoe dit zich verhoudt tot andere app ontwikkelmethodieken. In het eerste deel ben ik vooral ingegaan op wat een PWA precies is en waarom de onderliggende techniek PWA’s zo interessant maken.

Welk gat vult de PWA

De progressive web app staat eigenlijk tussen de native app en de webapplicatie in. Aan de ene kant heb je de performance, snelheid en ervaring van de native app, maar werkt de PWA net als webapplicaties op elk platform hetzelfde. De PWA moet hiermee gezien worden als een extra tool in de gereedschapskist van ontwikkelaars: het vervangt niet per definitie de native app maar kan in sommige gevallen een betere keuze zijn. Wanneer je welke techniek moet inzetten vertel ik je in dit artikel.

User Experience

Traditionele mobiele websites worden pagina voor pagina ingeladen. Doordat we tegenwoordig beschikken over nieuwe webtechnieken kunnen we websites in zijn geheel inladen, als het ware een applicatie. Dit in tegenstelling tot een webapp waar we de complete UI steeds bij elke pagina opnieuw moeten ophalen en verwerken. Zo kunnen we front face oplossingen veel mooier weergeven en geven we de gebruiker een betere ervaring. En denk bijvoorbeeld aan het offline gebruik. Als de gebruiker even geen verbinding heeft blijft de PWA gewoon werken. Wanneer de verbinding is hersteld draagt de service worker van de PWA op de achtergrond zorg voor de verdere data-afhandeling.

With the advent of PWA’s, web apps have become just as capable as native, supporting features such as push notifications and Add to Home Screen, without giving up the reach of the web.
— Google

Maar toch heeft de techniek achter de PWA’s nog beperkingen. Zo kunnen we als ontwikkelaar niet gebruikmaken van de totaal beschikbare resources van het device, zoals bijvoorbeeld de processor en de GPU. Ook heeft de PWA niet op alle devices toegang tot alle onboard functionaliteiten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld GPS, camera, NFC of Bluetooth. Dus als organisatie zul je vooraf goed moeten nadenken waar je solution straks staat, welke doelgroep het moet bedienen. Het uitwerken van je roadmap kan helpen bij het bepalen welke techniek je inzet.

Mobile in je marketingstrategie

Native applications hebben beperkingen in de wijze waarop je je marketingstrategie inricht. Omdat native apps over het algemeen niet indexeerbaar zijn voor zoekmachines is de content slecht vindbaar. Omdat PWA’s feitelijk mobiele sites zijn worden deze wel door bijvoorbeeld Google opgepikt. Zeker in een tijdperk waarin mobile-friendly content hoger gewaardeerd wordt in ranklijsten is dit wat mij betreft een zware factor in de afweging van technologie voor je mobiele strategie.

Ondersteuning op de verschillende platforms

Bij elke nieuwe technologie geldt dezelfde regel; niet elk platform biedt dezelfde mate van ondersteuning in de early phase. Apple biedt momenteel, weliswaar mondjesmaat, steeds meer ondersteuning maar is er nog lang niet helemaal. En dat heeft alles te maken met de AppStore en de wijze waarop Apple haar geld verdient met apps. Zolang deze €54 miljard aan omzet nog jaarlijks blijft binnenstromen, zal Apple geen haast maken om deze technologie volledig te omarmen. Hoewel vanwege de toenemende populariteit er op iOS steeds meer functionaliteit wordt toegevoegd, ondersteunt het bijvoorbeeld nog geen pushberichten.

De andere twee grote mobiele platformen, Android en Microsoft, hebben daarentegen hele andere vertrekpunten. Microsoft heeft nooit een goed gevulde appstore kunnen opbouwen. En Google is de drijvende kracht achter de PWA, omdat Google haar geld verdient met diensten achter deze appmethodiek.

Conclusie

Met name ten opzichte van oudere vormen van webapps heeft het enorm veel voordelen. Gebruikservaring, snelheid en performance is allemaal veel beter. Vergeleken met native apps heeft het natuurlijk als voordeel dat je maar één codebase hoeft te bouwen en onderhouden, hoewel dat met technologieën als React Native al weer enigszins achterhaald is. Wel is het marketingvoordeel door indexatie een groot voordeel. De nadelen moeten vooral in de sfeer van platform ondersteuning gezocht worden. Het feit dat iOS nog beperkte ondersteuning biedt kan voor veel organisaties een reden zijn om toch niet voor de PWA te kiezen.

Voordelen

  • Niet verplicht te installeren: benaderbaar via een browser, dus geen installatie vereist. Maar wel mogelijk!;
  • Up-to-date: ook updates kun je direct deployen in plaats van eerst weer door alle store-procedures;
  • Site en app in één: bouwproces is minder ingewikkeld en dus goedkoper. Ook omdat je een site en app in één kunt ontwikkelen;
  • Resources: minder resources nodig terwijl de performance vergelijkbaar is met dat van een native app;
  • SEO: De app is vindbaar in zoekmachines;
  • Progressive & responsive: de app is voor iedereen toegankelijk, dus je bent als gebruiker niet van een OS, platform, device of browser afhankelijk;
  • Resources: veel minder opslagruimte nodig;
  • Delen: Je kunt URL’s direct delen;
  • Goedkoper: je hoeft maar één app/codebase te ontwikkelen, onderhouden, beheren en vermarkten;
  • Offline: bij slecht netwerkbereik of offline gebruik kun je de app gewoon blijven gebruiken.

Nadelen

  • Installeren: om de PWA als app toe te voegen aan je homescherm moet de gebruiker een handmatige actie uitvoeren;
  • iOS: Apple omarmt PWA steeds meer, maar we zijn er helaas nog niet helemaal. De AppStore is een monetizer voor Apple, dus het valt te bezien in hoeverre ze dit uiteindelijk volledig gaan ondersteunen;
  • Onboard functies: soms zijn functies van het devices (bijv NFC, Bluetooth, camera, GPS) niet beschikbaar. Dit hangt van het devices/platform;
  • Installeren: de add-to-homescreen melding kun je pas tonen als de gebruiker binnen een tijdsbestek van twee weken, twee keer op je PWA is geweest;
  • AppStore: PWA’s kunnen niet in de AppStore gepubliceerd worden.

Bart
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Bart Evers
Of bel naar 0649773000

Wellicht ook interessant:

Wat is nu eigenlijk een PWA?

  • Mobiele App

Progressive web apps - PWA

Intelligente bedrijfsapplicaties

  • Mendix

Voorbeeld van digitaal middel-kleinbedrijf

Mobile apps - iOS & Android

  • Mobiele App

Android en iOS mobiele app ontwikkeling