In 5 stappen naar een succesvolle App
Stappenplan naar Applicatie ontwikkeling

Applicatie laten ontwikkelen? Dit zijn de stappen tot een App

De wereld om ons heen verandert snel. Binnen een tijdsbestek van tien jaar is het aantal apps in de Google Play Store van 200 duizend naar 2.9 miljoen gestegen, 14x zoveel! En wist je dat er binnen een gemiddeld Europees bedrijf ongeveer 1.400 verschillende applicaties gebruikt worden? Kortom, applicaties zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We gebruiken ze continue en overal. Zo ook jouw klanten en medewerkers!

Helaas zorgt de wildgroei van applicaties binnen organisaties ook voor problemen. Het maakt het lastig om essentiële bedrijfsdata en informatie beschikbaar te stellen binnen de gehele organisatie, wat grote gevolgen voor de effectiviteit en efficiëntie van de organisatie. Daarom is het raadzaam om als organisatie een eigen bedrijfsapplicatie te ontwikkelen voor medewerkers en/of klanten die voldoet aan alle wensen en de informatiestromen waarborgt. Om jullie op weg te helpen hebben wij alvast een stappenplan gemaakt!

Het applicatie ontwikkel stappenplan

Vooronderzoek en strategie

1Onderzoek

Een goede applicatie begint met een goed doordacht plan. Wat is het doel wat je wilt bereiken en waarom is een applicatie daarvoor de juiste oplossing? Het klinkt zo simpel, maar het duidelijk formuleren van de toegevoegde waarde kan lastig zijn.

Er zijn twee methodes die wij iedereen aanraden: (1) “5x why” methode, en (2) beredeneren vanuit de Critical Succes Factors (CSFs), de bijbehorende Key Performance Indicators (KPI) en doelstellingen.

Wanneer het doel van de applicatie is vastgesteld, is het verstandig om een kort vooronderzoek te doen.

  • Wat zijn de huidige substituten voor het doel wat we willen bereiken?
  • Gebruiken medewerkers of klanten al vergelijkbare applicaties? Zo ja, wat zijn de sterke en zwakke punten van deze applicaties?
  • Hoe ziet ons huidige IT-landschap eruit en wat wordt de plaats van deze nieuwe applicatie binnen dat landschap?

Een aantal van deze vragen vergt technische of commerciële kennis. Mochten jullie daar hulp bij willen dan denken wij graag met jullie mee. Neem eenvoudig contact met ons op of plan direct een afspraak in.

2Concept

Wanneer duidelijk is wat het doel van de applicatie is en waarom jouw bedrijf dit nodig heeft, is het tijd om naar de volgende fase door te gaan: het concept! Binnen het concept gaan wij samen met jullie kijken naar de klantreis, de technieken die het meest geschikt zijn, de eisen en wensen qua functionaliteiten (de scope bepaling) en de eerste ruwe schetsen van de applicatie.

Dit proces valt of staat bij een goede samenwerking tussen jullie en de partij die de applicatie ontwikkelt. Binnen Gillz noemen wij deze fase “Elkaar begrijpen”. Wij moeten jullie business en wensen begrijpen om tot de juiste oplossingen te kunnen komen en anderzijds is het belangrijk dat jullie begrijpen waarom er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden. Dit doen we dan ook echt samen.

Binnen deze fase is het gebruikelijk dat veel mensen vanuit verschillende disciplines aansluiten. Zo betrekken wij, afhankelijk van het concept, onze developers, architecten, bedrijfsanalysten, designers en/of marketeers. En vanuit jouw organisatie worden ook meerdere mensen betrokken. Vaak iemand uit het hoger management, de eindgebruikers of hun vertegenwoordigers en eventueel jullie IT-specialisten.

Direct sparren over jullie concept

Concept
Design en prototype

3Design & Prototype

Wanneer de scope van het project duidelijk is gaan wij direct aan de slag. Gillz is een organisatie die graag snel schakelt en het heerlijk vindt om snel resultaten te kunnen boeken.

Het eerste resultaat is vaak het design. De UX-designer gaat voor jullie aan de slag om het concept verder uit te werken en om te zetten naar de juiste schermen en gebruikersinteracties. Dit proces is iteratief, wat betekent dat we de ontwerpen meermaals met jullie doorspreken en optimaliseren.

Tegelijkertijd werken onze developers aan het prototype. In deze fase bouwen zij aan de architectuur en het geraamte van de applicatie. Technische uitdagingen worden onder de loep genomen en er wordt direct een oplossing voor gezocht. Het resultaat is een werkend prototype dat we samen met jullie doornemen. Vervolgens kunnen de laatste puntjes op de i gezet worden en de scope bepaald worden voor de MVP en de uiteindelijke livegang!

4MVP & Livegang

Het is zover, we gaan naar de livegang toewerken! Deze fase wordt vaak aangeduid met de term MVP, wat staat voor Minimum Viable Product. Het doel is om zo snel mogelijk een applicatie live te zetten die in ieder geval voldoet aan de minimale gestelde eisen. Op deze manier kan jouw organisatie zo snel mogelijk profiteren van de voordelen en tegelijkertijd kan de applicatie direct in de praktijk getest worden.

In deze fase wordt het prototype voorzien van het juiste design en worden de belangrijkste wensen en functionaliteiten doorgevoerd. Daarna is het feest, want de applicatie gaat live! Een mooi moment waar we samen met jullie graag bij stil staan. MAAR! Dit is niet het einde, pas het begin.

Minimum Viable product
Doorontwikkeling Agile

5Doorontwikkeling & onderhoud

In principe is een applicatie nooit helemaal af. Er zijn altijd punten die verbeterd kunnen worden of aangepast dienen te worden doordat de wereld om ons heen verandert Daarom is het onderhouden en doorontwikkelen van de applicatie zo belangrijk.

Gezamenlijk hebben we een MVP live gezet, maar vaak zijn er nog extra functionaliteiten en wensen vanuit de organisatie die nog niet deel uitmaken van de applicatie. In deze fase worden deze punten stap voor stap ontworpen, ontwikkeld, geïmplementeerd en getest. Geheel volgens de Agile methodologie. Zo werken we samen toe naar een applicatie die niet alleen het gewenste resultaat oplevert, maar waar de organisatie ook echt trots op is!

Wil je een prijsindicatie of sparren over de mogelijkheden?
Wat is jouw App idee?
1
Versturen