Ebby Bouwer

Vraag niet beantwoord? Chat met mij..

Bellen of mail kan ook.

Meer weten?

chat-icon
Hoe verpakkingsgrootte kan leiden tot de best mogelijke kosten-batenbalans
Schatten van data - big data

De verborgen schatten in jouw data

Het is je waarschijnlijk niet ontglipt dat big data, data mining, algoritmes en machine learning momenteel enorme buzzwords zijn geworden. In veel bedrijven heerst dan ook het idee dat hier iets mee moet worden gedaan, maar lijken directe stappen hierin eerder toekomstmuziek dan de realiteit van morgen. Wat veel bedrijven echter nog niet beseffen is dat hun systemen en processen uit de praktijk verborgen schatten aan data bevatten. Met de juiste benadering kunnen deze al snel leiden tot concrete inzichten voor jouw bedrijf.

Wat voor data heeft jouw bedrijf?

Vergeet voor een moment alle buzzwords en wacht nog even met het verzamelen van een team vol data scientists en data engineers, maar begin bij de realiteit van vandaag. Zonder dat je er erg in hebt kan jouw bedrijf zomaar al een goudmijn aan data bezitten. Denk bijvoorbeeld aan alle informatie uit je historische sales, mits goed gedocumenteerd kan deze data veel waardevolle inzichten leveren in upsell of cross-sell mogelijkheden. Maar ook jouw klantenbestand, de likes op social media posts, de omlooptijd van producten in je magazijn of sensor log data van machines bevatten tal van relevante inzichten. Mits je in staat bent om op een goede manier al deze data juist te analyseren. De eerst stap is dan ook vrij rechttoe, rechtaan. Onderzoek welke databronnen er binnen jouw bedrijf beschikbaar zijn.

De kracht van databronnen samenbrengen

Data op zichzelf heeft geen waarde. Het zijn de inzichten die uit data geëxtraheerd kunnen worden wat data zo waardevol maakt. Hierbij kan één databaron al relevante inzichten opleveren, maar komen de meest waardevolle bedrijfsinzichten vaak voort uit analyses over diverse databronnen.

Magazijn van webshop

Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf met een webshop en een magazijn. Bepaalde producten zijn door hun karakteristieken, zoals afmeting of de kosten om het waar te verzekeren, duurder om lang in een magazijn te bewaren. De winst marge op het product verschilt daardoor over tijd. De winst marge neemt af naar mate het langer in het magazijn ligt. Deze data wordt pas echt interessant wanneer je het koppelt aan webshop data. Door producten met een hogere winst marge prominenter te weergeven op de webshop is de kans dat het product besteld wordt groter. Hierdoor kan de best mogelijke kosten-batenbalans gerealiseerd worden.

En zo zijn er nog oneindig veel inzichten die met behulp van data vergaard kunnen worden, die jouw bedrijf ook daadwerkelijk vooruit helpt. Zoals: welke producten staan vaak samen op één factuur die wellicht in een bundel verkocht kunnen worden? Of: wat is de gemiddelde winst marge per leeftijdscategorie zodat we de juiste keuzes maken in onze marketing campagnes. Op basis van dit soort inzichten is het al snel mogelijk om data-driven beslissingen te maken zonder al te complexe analyses of modellen te hoeven maken. Geweldig toch! Echter begint het allemaal bij de data die beschikbaar is. De kwaliteit van jouw data bepaald uiteindelijk hoe waardevol de inzichten uit analyses zijn.

Benieuwd hoe data jouw bedrijf verder helpt?

Neem gerust contact op met onze Intelligence specialisten. Mail naar Daniël Schneiders of Tim van der Voorn bel naar 0172 – 785 464 voor meer informatie.

Tim van der Voorn
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Tim van der Voorn of bel
+31 (0)172 – 785 464

Wellicht ook interessant:

Business intelligence voor intelligente bedrijfsvoering

  • Business Intelligence

Business intelligence

Gillz aanwezig op de Big data expo

  • Business Intelligence

Big data expo 2019

Continuous Innovation voor het behalen van duurzaam concurrentievoordeel

  • Strategy

Continuous Innovation infinitive sign