De Perfecte Login Flow: Social Login
cover social login met gillz facebook

Verhoog jouw conversies met Social Login

Elk bedrijf wil graag een zo hoog mogelijk conversiepercentage. Echter zien veel bedrijven belangrijke leads verloren gaan bij het registratie proces. Zodra gebruikers een formulier zien zijn ze geneigd om af te haken. Uit een onderzoek in de Verenigde Staten in 2015 bleek dat 54% van de ondervraagden liever een website verlaten dan dat ze een formulier invullen. Consumenten zijn vermoeid van alle accounts die ze hebben. Waarom zou je als ondernemer jouw klanten dan nog een account laten maken, als ze er al zo veel hebben?

Maak gebruik van accounts die jouw klanten al hebben

Wij begrijpen dat jij jouw klanten de beste ervaring wilt geven en dat een account bij jouw app of website daar een belangrijk onderdeel van is. Maar een gemiddeld e-mailadres is gekoppeld aan ongeveer 130 verschillende accounts bij allerlei diensten. Gebruikers zien door de bomen het bos niet meer en verlaten daardoor regelmatig apps of websites. De hoofdreden? Inloggegevens vergeten! En dat is als ze zich überhaupt al hebben geregistreerd.

Laat jouw (potentiële) gebruikers daarom gebruik maken van accounts die ze al hebben bij grote diensten als Apple of Google door middel van social login. Voor gebruikers is dit de meest gestroomlijnde manier om zo snel mogelijk gebruik te gaan maken van jouw dienst. Maar ook voor ondernemers maakt het een aantal dingen gemakkelijker. Zo maakt het gebruikersverificatie gemakkelijker en krijg je toegang tot betrouwbare gebruikersdata voor personalisatie.

Hoe het werkt

Social login is een erg simpel proces met maar een klein aantal stappen. De gebruiker kiest een sociaal netwerk naar keuze waarna er een verzoek wordt gestuurd naar het sociale netwerk om de gebruiker te verifiëren. De inloggegevens worden niet bekend bij de dienst maar het sociale netwerk stuurt een bevestiging terug dat het inderdaad de juiste gebruiker is. Voor de eindgebruiker is het vaak een kwestie van het drukken op een knop. Mocht iemand toch liever met een ‘gewoon’ account in willen loggen? Dat blijft uiteraard ook nog mogelijk.

Probeer zelf hoe simpel het is

Het is dan ook geen verassing dat het invoeren van social login een boost gaat geven aan jouw conversies. Websites en apps die social login hebben ingevoerd zien hun conversies dan ook gemiddeld met 20% toenemen. Probeer het hieronder zelf! Let op, het is een demo! Alles kan nog aangepast worden naar jouw wensen.

Test onze app hier!

Klik op de onderstaande button en start de demo

Splashscreen Gillz

Wel even de cookies accepteren op het volgende scherm!

Start de demo

Welke sociale netwerken zijn het beste voor jouw organisatie?

Elk social login platform heeft zijn eigen features wat betreft privacy en hoe het geïmplementeerd kan worden. Hieronder hebben we voor jou de belangrijkste sociale platforms uitgelicht.

Facebook

Met Facebook login kan er door zowel organisaties als door gebruikers veel gepersonaliseerd worden in data die kan worden opgevraagd. Organisaties kunnen uit een breed aantal gegevens kiezen die ze op kunnen vragen van gebruikers, maar moeten ook aan gebruikers de mogelijkheid geven om zelf aan te kunnen passen welke gegevens de organisatie in kan zien. Hiermee kunnen gebruikers zelf hun mate van privacy beheren.

Google

Google Sign-In biedt gebruikers de mogelijkheid om op websites en apps in te loggen met hun google accounts. Het grootste voordeel van Google Sign-In is de grote mogelijkheden die het Identity Platform biedt. Zo kan er in je website of app eenvoudig gebruik maken van “One Tap sign-in” en kan je eenvoudig een extra authenticatie factor toevoegen met SMS sign in.

LinkedIn

LinkedIn login laat gebruikers inloggen met hun professionele identiteit. Perfect voor wanneer je jouw content wil personaliseren naar de professionele functie van je gebruikers. Zeer geschikt voor websites met professionele toepassing.

Apple

Apple is de meest unieke aanbieder van social login op deze lijst wat betreft privacy en beveiliging. Apps en websites mogen alleen maar de naam en het email adres opvragen van de gebruiker. Daarnaast kan de gebruiker er voor kiezen om het eigen email adres af te schermen. Er wordt dan een willekeurig email adres gegenereerd die alle mail naar het persoonlijke adres doorstuurt. Hierdoor is het persoonlijke mail adres niet bekend bij derden.

Naast privacy veiligheid maakt Apple het ook erg makkelijk om een tweede authenticatie factor toe te voegen. Apple maakt hiervoor gebruik van een van hun biometrische verificatie middelen. Verder is het verplicht als app in de App Store die social login aanbiedt om ook Sign In With Apple aan te bieden.

Social Login samengevat

Social login stroomlijnt het registratie en inlog proces waardoor niet alleen jouw conversies zullen stijgen maar gebruikers ook vaker terug zullen komen. Doordat gebruikers inloggen met een vertrouwd medium zullen ze zich erg snel thuis voelen bij de app of website van jouw organisatie. Het nadeel is wel dat ook een groot deel van de veiligheid uit handen gegeven wordt aan een van de grotere netwerken. Vandaar dat wij aanraden om social login eventueel aan te vullen met Multi-Factor Authenticatie (MFA), dan is het altijd zeker dat alleen de juiste gebruiker toegang heeft.

Beoordeling

Snelheid

Veiligheid

Gevoelige Informatie

Benieuwd naar hoe Social Login zou passen in de beoogde app van jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en onze experts vertellen je graag wat de mogelijkheden zijn!

Meer weten? Vraag het!

Bob vdP
Kan ik met je meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Bob van der Panne
Of bel naar 0618488698

Wellicht ook interessant:

Multi-factor authenticatie inbouwen

  • Development

Een veilige login flow zonder wachtwoord maar met magie

  • Strategy

Magic Link Login