Welk type Google Ads advertentie past bij jouw bedrijf?

30 maart 2022

Wanneer je via Google Ads gaat adverteren, heb je de keuze uit verschillende type advertenties die je kunt inzetten. Elk type heeft zijn eigen doel en voordelen. De advertenties die ik ga bespreken zijn de verschillende zoekadvertenties: standaard tekstadvertenties, responsieve tekstadvertenties, alleen bellen advertenties en dynamische tekstadvertenties. De standaard tekstadvertentie is verreweg de meeste gebruikte. Echter, wil je een beter rendement uit jouw campagnes halen, dan is belangrijk dat je ook de andere type zoekadvertenties inzet. Daarom ga ik je uitleggen waarom al deze 4 advertenties zo belangrijk zijn en wanneer je deze inzet.

Standaard Google Ads tekstadvertentie

Wij horen vaak dat bedrijven ‘gewoon’ een tekstadvertentie via Google Ads willen inzetten. Je weet wel, zo’n betaald resultaat in de zoekresultaten. Maar zo’n tekstadvertentie is helemaal niet zo ‘gewoon’ en moet heel bewust worden ingezet.

Google Ads - keywords

Waarom is het dan zo belangrijk?

Het is namelijk het meest vertoonde en meest geklikte stuk tekst in de zoekmachine. Het wordt zelfs boven de organische zoekresultaten vertoond, zeg maar de ‘gratis’ resultaten die bepaald worden door Google’s algoritme.

Zo maak je een succesvolle tekstadvertentie

Wat maakt jouw product en/of service nu zo uniek en bijzonder? Schrijf dit in je tekstadvertentie om de bezoeker te verleiden om op jouw advertentie te klikken. Denk aan: geen verzendkosten, 24/7 bereikbaar, Service op maat, etc. Vertel het ze in jouw tekstadvertentie!

Of test eens om tarieven en/of aanbiedingen te vermelden in advertenties, zeker als je je wilt onderscheiden met je prijs! Mensen zijn op Google omdat ze een beslissing willen maken, dit beetje extra informatie kan ze over de streep trekken.

Het ‘beetje extra’ creëren doe je ook door middel van ‘call-to-actions’. Zoals, koop nu, bel ons vandaag, voor vragen neem direct contact op of vraag nu een offerte aan. Op deze manier is het duidelijk wat jouw volgende stappen zijn.

Met deze tips maak je je standaard tekstadvertenties nog beter:

  • Zoekwoorden toevoegen in de tekstadvertenties;
  • Voorkom advertentietekstfouten;
  • Experimenteer met advertentieboodschappen om te kijken welke het beste werkt. Het is namelijk een continu proces.

Met andere woorden als jij een product of dienst aanbiedt start dan met de standaard tekstadvertenties. Deze advertenties zijn belangrijk voor elk bedrijf.

Responsieve Google Ads tekstadvertentie

Mijn persoonlijke favoriet. Met responsieve zoekadvertenties maak je advertenties die worden aangepast om jouw klanten meer tekst en toepasbaardere bijdrages te tonen. Je kan gebruik maken van meerdere koppen en beschrijvingen wanneer jee een responsieve zoekadvertentie aanmaakt.

Daarna gaat maakt Google Ads automatisch verschillende combinaties, zo wordt duidelijk welk combinaties het beste presteren. Door responsieve zoekadvertenties kan je jouw campagne beter laten presteren, de content van de gemaakte advertentie wordt namelijk accurater opgesteld voor de zoektermen van potentiële klanten.

Hoe werkt het nu precies?

Hoe meer koppen en beschrijvingen je opgeeft, hoe meer mogelijkheden Google Ads heeft om verschillende soorten advertenties weer te geven. Die nauwkeuriger overeenkomen met de zoekopdrachten van potentiele klanten. Zo worden de prestaties van jouw advertenties verbetert. Wanneer de koppen en beschrijvingen zijn opgegeven, maakt Google Ads hier meerdere advertenties van. In tegenstelling tot de standaard tekstadvertentie kan je voor 1 responsieve zoekadvertentie maximaal vijftien koppen en vier beschrijvingen opgeven.

Google Ads - extention

Deze voordelen maken responsieve zoekadvertenties zo effectief:

  • Meer ruimte om je boodschap te delen met potentiële klanten door flexibele advertenties die worden aangepast aan elk apparaat;
  • Meerdere opties voor koppen en beschrijvingen leiden tot relevantere advertenties voor klanten. Dit geldt ook voor potentiële klanten;
  • De prestaties van advertentiegroepen worden beter. Dit komt doordat je met responsieve zoekadvertenties in meerdere veilingen kunt concurreren, daardoor kan je meer klikken en conversies ontvangen dan dat mogelijk is met tekstadvertenties.

Het grote nadeel daarentegen is dat je geen controle hebt over welke uiting wordt vertoond. Je moet dus wel durven vertrouwen op het algoritme van Google. Maar geloof ons, dit vertrouwen betaald zich terug!

Alleen bellen advertentie

Alleen bellen advertenties of oproepadvertenties zijn bedoeld om mensen aan te sporen telefonisch contact op te nemen met jouw bedrijf. Deze advertenties worden alleen weergegeven mobiele telefoons. Deze advertenties maken gebruik van Google-doorschakelnummers om de prestaties van de oproepadvertentie te meten.

Hoe werkt het?

Het opzetten van een alleen bellen advertentie is gemakkelijk en bied je de perfecte mogelijkheid om meer te doen met inkomende oproepen.

Jouw advertentie wordt weergegeven in het zoeknetwerk en iemand klikt hierop. De mobiele kiezer van die persoon opent met het ingesteld nummer, dit kan ook een doorschakelnummer zijn van Google. Daarna klikt de persoon op de belknop om de oproep te plaatsen.

Google Ads - bellen

De oproepen waarvoor een Google-doorschakelnummer is gebruikt, moeten in je rapportages meegeteld worden als een telefoongesprek. Een gesprek die voldoet aan het minimale aantal minuten of secondes dat je hebt ingesteld in jouw account, wordt gerapporteerd als een conversie op die datum en tijd.

Een voordeel van alleen bellen advertentie is dat je onmiddellijk resultaat ziet, andere voordelen zijn:

  • Het direct kunnen bellen is voor de klant erg makkelijk;
  • Lagere drempel voor potentiële klanten;
  • Klanten kunnen meteen hun vraag stellen over jouw service of product;
  • Je hebt de mogelijkheid om alleen weer te geven wanneer je beschikbaar bent om de telefoon te beantwoorden;
  • Het hebben van direct persoonlijk contact;
  • Je kan CPC-biedingen op ieder moment verhogen of verlagen. Zo kun je makkelijk inspelen op belangrijke en minder belangrijke momenten op de dag;

Zoals bij elke functie zijn er ook nadelen:

  • Klanten worden direct met jou in contact gebracht door middel van een telefoontje. De klanten komen dus niet op je website terecht.
  • Je moet ook echt bereikbaar zijn wanneer je bel advertentie actief is;
  • Voornamelijk geschikt voor b2b bedrijven en bedrijven die diensten aanbieden;
  • Niet beschikbaar voor Google Display Netwerk.

Dynamische zoekadvertentie

Als laatste de dynamische zoekadvertenties, dit is de meest eenvoudige manier om klanten te vinden via Google die precies op zoek zijn naar een product dat jij aanbiedt.

Dynamische zoekadvertenties zijn perfect voor bedrijven die willen adverteren en een goed ontwikkelde website hebben, of juist een grote voorraad omdat de advertenties gebruiken content van jouw website. Hiernaast worden ook de koppen en bestemmingspagina’s gegenereerd met behulp van content van jouw website, hierdoor blijven jouw advertenties relevant en scheelt dit tijd. Je hoeft alleen maar een beschrijving van het advertentiemateriaal toe te voegen.

Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke tekst die in jouw advertentie wordt getoond. Hou er dus rekening mee als je bepaalde bestemmingspagina’s kiest je wilt targeten.

De voordelen van een dynamische zoekadvertentie zijn als volgt:

  • Je bespaart tijd. Geen toewijzing van zoekwoorden, biedingen en advertentietekst aan elk product op jouw website.;
  • Je kan relevante, dynamische gegenereerde koppen bij jouw advertenties weergeven. Wanneer de zodekopdracht van een potentiele klant relevant is voor jouw product of service, genereert Google Ads op dynamische wijze een advertentie met een duidelijke kop voor de meest relevante pagina van jouw website.
  • Je beheert zelf de advertenties. Zo kan je voorkomen dat jouw advertenties worden weergegeven voor producten die tijdelijk niet op voorraad zijn.
  • Dynamische zoekadvertenties helpen je mo meer verkeer te genereren en nieuwe mogelijkheden voor weergave te identificeren die je nog niet met zoekwoorden target.

En natuurlijk weer, elk voordeel heeft ook zijn nadeel:

  • Dynamische zoekadvertenties worden niet aanbevolen als jouw website regelmatig wordt gewijzigd;
  • Niet geschikt voor alle industrieën, bijvoorbeeld: geneesmiddelen en kansspelen;
  • Dynamische zoekadvertenties werken het best met goed geoptimaliseerde pagina’s waarop dynamische zoekadvertenties thema’s en termen op de webpagina kunnen herkennen. Dynamische zoekadvertenties werken niet goed met websites die een indeling hebben waarvoor Google Ads dit niet kan doen.

Wat werkt voor jou?

Zoals je hebt kunnen lezen hebben alle soorten advertenties een eigen doel. Sommige zullen misschien minder relevant voor je zijn dan anderen. Toch heeft elke advertentie zijn voor en nadelen en moet je jezelf afvragen wat jij wilt bereiken met jouw Google Ads campagnes. Een tekstadvertentie is essentieel voor iedereen, de andere advertenties zijn dat niet. Toch is het aan te raden om minimaal 2 van de vier advertenties te gebruiken, dit om jouw zichtbaarheid te verbeteren en je Google Ads te boosten.

Delen met vrienden