Ebby Bouwer

Vraag niet beantwoord? Chat met mij..

Bellen of mail kan ook.

Meer weten?

chat-icon
Werken met JIRA en Agile

Werken met JIRA en Agile

Wij van Gillz werken met de Agile werkwijze. Agile staat letterlijk voor wendbaar, lenig en flexibel. Deze werkwijze is een manier van denken, werken en organiseren. Het stelt ons in staat om snel en effectief in te spelen op veranderingen in het ontwikkelproces. Ons ontwikkelteam plant, tracked en released klantprojecten met behulp van JIRA, een softwareprogramma dat wij gebruiken om Agile te werken.

Veel klanten kennen de Agile werkwijze en JIRA software niet. Vandaar dat wij in dit artikel een korte instructie geven.

Met JIRA creër je user stories en issues, plan je sprints en distribueer je taken naar het ontwikkelteam. Daarnaast kun je alles tracken, om bijvoorbeeld user stories en issues te prioriteren en bespreken. De informatie die wordt weergegeven is altijd up-to-date, want zodra een taak af is of meer aandacht vereist, wordt dat gemeld of opgepakt.

Het JIRA menu

In het linkermenu staan de opties Roadmap, Backlog en Bord. We nemen deze even met je door:

Roadmap

In Roadmap kunnen we grote ontwikkelingen plannen, zoals een hele nieuwe functionaliteit die toegevoegd moet worden. Een voorbeeld is een chat met instructeurs voor de website van een fitnessschool. In de Roadmap kunnen items aangemaakt worden, ook wel epics genoemd. Epics kun je zien als een categorie die je aan een story kan hangen.

Backlog

De Backlog wordt gebruikt om stories aan te maken die uitgevoerd moeten worden, oftewel zaken die je ooit een keer wilt ontwikkelen. Zodra de stories uitgevoerd moeten worden plaats je ze op het bord. Per meeting kijken wij samen met de klant welke items prioriteit hebben en op het bord moeten en welke op de backlog kunnen voor een later moment.

Bord

In JIRA hebben wij een vaste workflow om software te ontwikkelen. Dit vind je terug in het Bord. Het Bord is een weergave van alle stories die in de huidige maand ontwikkeld moeten worden. Deze stories kunnen geplaatst worden in een van de vier kolommen: nog doen, actief, in review en gereed.

De twee kolommen ‘Nog doen’ en ‘Actief’ zijn voor Gillz. ‘In review’ is voor de klant. Als daar een story staat, betekent het dat klanten deze kunnen controleren. Is de taak goed, dan kan de story naar de laatste kolom ‘Gereed’ gesleept worden. Is de taak nog niet helemaal uitgevoerd, zoals voor ogen, dan sleep je deze story naar ‘Nog doen’. Voeg er vervolgens feedback bij, zodat ons ontwikkelteam weet wat aangepast moet worden.

Issue aanmaken

Een issue is een taak die je door het ontwikkelteam wilt laten uitvoeren. Issues maak je aan via de backlog of het bord. Klik op issue aanmaken. Vervolgens kun je meteen typen wat er gemaakt moet worden. Klik daarna nogmaals op de issue, zodat er een pop-up opent. Nu kun je meer details toevoegen:

  • Prioriteit: hier geef je aan hoe belangrijk de taak is
  • Omgeving: waar gebeurt het probleem?
  • Uitvoerder: wordt ingesteld door het ontwikkelteam van Gillz.
  • Story points: hier gaan we de inschatting van de werkzaamheden neerzetten. Dit geeft aan hoeveel werk het voor ons kost.
  • Beschrijving: wees specifiek en beschrijf de details zo goed mogelijk.

Deze beschrijving is in een notendop hoe JIRA werkt. Als je er eenmaal mee gewerkt hebt, wil je niet meer zonder. Met JIRA wordt de productiviteit verhoogd en kan ons ontwikkelteam sneller taken uitvoeren.

Heb je na het lezen van deze instructie nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Bob vdP
Kan ik met u meedenken?

Wil je een prijsindicatie of
sparren over de mogelijkheden?

Mail Bob van der Panne of bel
0618488698