Maak optimaal gebruik van je schrijfskills
7 copywriting tips

Meer verkopen? Maak gebruik van deze 7 copywriting tips!

Teksten schrijven die verkopen. Dat doe je toch even. Of niet? In de praktijk blijkt dit toch een stuk lastiger. Je bent echt niet de enige die maar blijft piekeren over de eerste zin van zijn tekst. Sterker nog, ik heb de eerste zin van dit artikel ondertussen al zo vaak aangepast dat we 15 minuten verder zijn.

Maar goed nieuws. Wij gaan je helpen. Want wervende teksten, die verkopen, zijn voor elk bedrijf van belang. Ook voor jouw bedrijf. Daarom geven we 7 schrijftips waarmee jij converterende teksten schrijft. Zo overtuig je je lezer en stijgt je omzet!

Tip 1: Ken je lezer en jezelf

Hoe beter jij je lezer kent, hoe meer je daarop in kan spelen. Begin dan ook niet meteen met schrijven. Verdiep je eerst in je doelgroep:

  • Wie is je lezer?
  • Wat vinden ze belangrijk?
  • Waarom doen ze wat ze doen?

Maar ken naast je lezer ook vooral jezelf.

Wie ben jij? En welke tone of voice past daarbij?

Een handig hulpmiddel is om een persoon te maken van je doelgroep. Dit wordt ook wel een persona genoemd. Stel je tijdens het schrijven van de content voor dat je een gesprek voert met je doelgroep. Op deze manier wil je namelijk ook communiceren in je teksten.

Tip 2: Stel de 'ja dus?-vraag'

Kruip in het hoofd van je lezer en stel telkens de vraag; ja dus? Door deze vraag te stellen kom je erachter wat de toegevoegde waarde voor je lezer is.

Wat voor jou belangrijk lijkt, hoeft voor de lezer helemaal niet belangrijk te zijn. Het voorbeeld hieronder zal dit verduidelijken:

We zijn verhuisd. Ja dus?

Nu hebben een groter pand. Ja dus?

Met een groter magazijn. Ja dus?

Daardoor hebben we veel meer voorraad. Ja dus?

En leveren we sneller!

Kijk, dat laatste daar heeft jouw klant wat aan. En dat is dus wat je écht wilt vertellen. De ‘Ja dus-vraag' helpt je om tot de kern van jouw boodschap te komen.

Tip 3: Communiceer met emotie

Vertel eerst een verhaal en presenteer daarna pas je oplossing. Door te beginnen met een verhaal speel je in op de emotie van je lezer. Daardoor hou je de aandacht vast. Emoties waarop je kan inspelen zijn blijdschap, verdriet, afschuw, woede, angst of verrassing.

Niet: Benieuwd naar onze copywriting tips?

Wel: Laat je omzet stijgen met deze copywriting tips.

Houd in gedachten: Emotie verslaat Promotie!

Tip 4: Zeg gewoon waar het om gaat

Teksten hebben geen lange intro nodig waarin je opbouwt naar het idee. Begin juist met het hoofdidee. Laat de lezer meteen weten wat hij/zij kan verwachten.

Let er ook op dat je niet in herhaling valt. Haal alle overbodige woorden en zinnen uit je tekst. Zo blijven je alinea’s ook lekker kort. Het toverwoord van deze copywriter tip is schrappen! Schrappen! Schrappen!

Tip 5: Lever bewijs

Je huidige klanten die twijfels van potentiële klanten wegnemen. Dat klinkt goed he!?

Laat zien wat gebruikers goed vinden aan jouw product/dienst. Wat levert het hen op? Dit noemen we sociale bewijskracht. Andere voorbeelden van sociaal bewijs zijn:

  • Al X aantal keer verkocht
  • Meest gebruikt door tandartsen
  • Gemiddelde beoordeling
  • Logo’s van bekende opdrachtgevers of partners
  • Bedrijf X & bedrijf Y gingen je al voor
  • Bedrijven met X, verkopen Y% meer

Wat zijn vooroordelen die mensen hebben over jouw product/dienst of bedrijf? Zorg dat je dit duidelijk hebt voordat je begint met schrijven. Vinden ze je product duur? Leg de focus dan op de kwaliteit.

Tip 6: Schrijf actief

Zet het onderwerp vooraan in de zin, dat is actief schrijven. Vermijd daarnaast hulpwerkwoorden, zoals: worden, kunnen, zullen en proberen. Actief schrijven is hét geheim voor een tekst die lekker leest. Laat zien dat je zeker bent van je zaak!

Niet: Er zal een artikel geschreven gaan worden over copywriting tips.

Wel: Ik ga een artikel schrijven over copywriting tips.

Tip 7: Durf te verkopen

Tijdens je tekst werk je al toe naar de call-to-action (CTA). Zo zorg je ervoor dat de CTA goed aansluit bij de rest van je content. Hoe wil je dat de lezer zich voelt? Speel hierop in met emotie. Voorbeelden van een CTA met emotie zijn ‘investeer nu in je gezondheid’ of ‘beloon jezelf nu’. Of in dit geval; investeer nu in teksten die wél verkopen!

Zo word jij de beste copywriter

Het schrijven van een tekst die verkoopt hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn. Of je nu schrijft voor je website, blog, artikel of social. Als je je lezer en jezelf goed kent. Dan weet je hoe je het beste kan communiceren. Zo speel je in op de behoefte én emotie van je potentiële klant. Door te durven verkopen, zal je ook daadwerkelijk meer verkopen!

Heb je vragen of wil je samen sparren over de mogelijkheden?
Sharon van Dijk
Sharon van Dijk
Online Marketeer
Neem vrijblijvend contact op:
1
Verzenden

Hoe wij jouw organisatie verder helpen: